Yazar "Epçaçan, Cahit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 18 / 18
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Altı şapka düşünme tekniğinin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi(2012) Epçaçan, Cahit; Ulaş, Halim; Orhan, Salih; Epçaçan, Cevdet; Gedik, MehmetBu çalışmada altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerini geliştirmesi üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın amacı dikkate alınarak 2010-2011 eğitim öğretim yılı II. Yarıyılında Erzurum ili Palandöken ilçesi Alparslan İlköğretim Okulundan seçilen 30 öğrenciden oluşan deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Bu gruplar öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve başarı durumları dikkate alınarak oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test uygulanmış ve veriler \"Yazma becerileri değerlendirme formu\" dikkate alınarak incelenmiştir. Her iki grubun da ön testlerinin benzer olduğu görülmüştür. Son test açısından kıyaslandığında ise altı şapkalı düşünme tekniğinin serbest yazma yöntemine göre daha başarılı olduğu görülmüştür.Öğe Eğitimde masalın işlevleri ve Judith Malika Liberman’ın masallarında metaforik unsurlar(2022) Epçaçan, Cahit; Şık, SedefBu çalışmanın amacı, masalların eğitimsel işlevselliği ve masallardaki metaforların incelenmesidir. Masallar, ait oldukları toplumları ve o toplumların gelenek göreneklerini, hayata bakış açılarını, olayları algılama biçimlerini, ait oldukları toprakları ve o toprakların insanlarının özelliklerini vb. anlatır. Bu yönüyle gelenek ve iletişimden beslenen kültürel bellek toplumların kimliği konumundadır (Assmann, 1997: 25-28). Bu nedenle masallar kültürel kimliğin gelecek nesillere ulaşmasında aktif rol oynarlar. Masal dilinin temelinde metafor kavramı vardır. Metafor kavramının ortaya çıkma sürecinde anlaşılırlığı artırmak ve kolaylaştırmak amaçlarının olduğu söylenebilir. Yaşamdaki her bir detayı, deneyim alanını veya hissedilen her ne var ise onu anlamak için metaforlar üretilmektedir. Toplumsal hafıza bu metaforları kullanışlı buldukça metaforlar bilindik hale dönüşmekte ve aynı zamanda yeni metaforlar yaşama dahil olmaktadır. Yaşam devam ettiği sürece, insanoğlu yaşama ilişkin deneyimlerini ifade etme ihtiyacını devam ettirdiği müddetçe ve iletişim olanakları arttıkça metaforlar da üretilmeye devam edecektir. Bu amaca ulaşmak için belirlenen yöntem nitel araştırma modellerinden doküman inceleme çalışmasıdır. Araştırmanın durumunu Judith Malika Liberman’ın masal kitapları oluşturmaktadır. İnceleme çalışmasında kullanılan kitaplar, “Masal Terapi, Masallarla Yola Çık, Önce Hayal ve Taş Çorbası” ‘dır. Masal Terapi kitabında elli dört masal vardır. Masallarla Yola Çık kitabında kırk masal vardır. Önce Hayal ve Taş Çorbası kitapları bağımsız çocuk kitaplarıdır. Araştırma verileri, inceleme için belirlenmiş kitaplardaki masallarda geçen metaforların tespiti, metafor unsurlarının belirlenmesi ve teorilerinin belirlenmesiyle oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda masallarda kullanılan metaforların ontolojik ve kavramsal metaforlar olduğu belirlenmiştir. Kullanılan metaforların anlaşılırlığı arttırdığı görülmektedir. Bu özelliği ile eğitimde çocukların düzeyine uygun olan masallarda, bu dilin kullanılması, verilmek istenen kavram ve değerlerin anlaşılırlığını ve ilgiyi arttıracağı tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Türkçe öğretimi, masal, metafor, Judith Malika LibermanÖğe İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNE CÜMLENİN ÖGELERİNİN ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME TEKNİKLERİNDEN TAKIM OYUN TURNUVANIN AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ(2015) Ulaş, A. Halim; Epçaçan, Cahit; Aydın, Serap Mutlu; Kurtlu, YaseminÇalışmanın amacı işbirlikli öğrenme tekniklerinden Takım Oyun Turnuva (TOT) tekniğinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin cümlenin ögelerini öğrenme alanındaki akademik başarılarına etkilerinin incelenmesidir. Araştırma öntest - sontest kontrol gruplu deneysel desen modelinde tasarlanmış, 4 hafta boyunca deney gruplarında TOT tekniğiyle kontrol grubunda ise Mevcut Programdaki Öğretim Yöntemi (MPÖY) ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitimöğretim yılında Erzurum ili Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilköğretim okullarının 4.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen bir ilköğretim okulunun 2 şubesinde öğrenim gören 42 öğrenci oluşturmaktadır. Madde analizleri sonucunda Cronbach Alpha (?)>0,714 bulunmuş olan ve ?>0,70 olduğu belirlenen cümlenin ögelerine ilişkin başarı testi veri toplama aracı olarak öntest ve sontest olarak kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler, verilerin özelliklerine uygun istatistiksel analiz teknikleri kullanılarak bilgisayar ortamında SPSS 18.0 kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama (X PackagefortheSocialSciences) örneklemlerde t - testi kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçların anlamlılığı p<0,5 anlamlılık düzeyinde incelenmiştir. Çalışma sonucunda Takım Oyun Turnuva tekniğinin geleneksel yöntemle öğretim tekniğinden daha etkili olduğu ve Takım Oyun Turnuva tekniğinin ilköğretim 4. sınıf Türkçe dersi dil bilgisi konularından cümlenin ögelerinin öğretilmesinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda Takım Oyun Turnuva tekniğinin farklı dil bilgisi konularının (özellikle sözcük türleri, cümle türleri, sözcük grupları) öğretilmesinde etkili olup olmadığı araştırmacılar tarafından incelenebileceği ve Takım Oyun Turnuva tekniğinin işbirlikli çalışmayı gerektirdiği bilgisinden hareketle öğrencilerin sosyal becerilerini nasıl etkilediği sorusunun da araştırılması gerektiği önerisinde bulunulabilirÖğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ KARAR VERMEDE ÖZSAYGI DÜZEYİ VE KARAR VERME STİLLERİNİN İNCELENMESİ(2015) Ulaş, A. Halim; Epçaçan, Cevdet; Epçaçan, Cahit; Macun, Büşra KoçakBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının karar vermede özsaygı ve karar verme stillerinin incelenmesidir. Bu amaçla tarama modelinde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise bu evren içinden tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 343 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Melbourne Karar Verme Ölçeği programından faydalanılarak KolmogorovSmirnov Normallik Testi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon Testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının karar vermede öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu, dikkatli karar verme stilleri puanının diğer karar verme stillerinden yüksek olduğu, cinsiyet, sınıf, ailenin gelir düzeyi, ailenin yaşadığı yer, aile yapısı, anne-babanın eğitim durumu ve anne-babanın iş durumu değişkenlerine göre p<0,05 düzeyinde genelde farklılaşmadığı; aylık kişisel gider değişkeninin karar vermede özsaygı düzeyleri üzerinde anlamlı farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının karar vermede özsaygı düzeyleri ile dikkatli karar verme stili arasında pozitif orta düzeyde; kaçıngan, erteleyici ve panik karar verme stilleri ile negatif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişki olduğu görülmüştürÖğe OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİNİN GELİŞİMİNDE ÖZETLEME TEKNİĞİNİN ETKİSİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME(2018) Epçaçan, CahitBu çalışma özetleme tekniğinin okuduğunu anlama becerisine etkisini belirlemek içinhazırlanmıştır. Nitel yaklaşıma uygun olarak desenlenen çalışmada, doküman incelemeyöntemine başvurulmuştur. Okuduğunu anlama bireyin akademik başarısının en önemliögelerinden biridir. Okuduğunu anlayan bireylerin hem okul hayatında hem de yaşamdadaha başarılı oldukları bir gerçektir. Okuduğunu anlama becerisini geliştirmek için okuduğunu anlama stratejilerini iyi kullanmak gerekir. Okuduğunu anlama becerisi, bilişselbecerilerin yanında okuma stratejilerini de harekete geçiren bir süreç içerir. Ön bilgilerinharekete geçirilmesi, okuma amacının belirlenmesi, sesli/sessiz okuma, not alma, tahminyürütme, konu/ana fikir ayrımını yapma, sorgulama, çıkarım yapma vb. gibi stratejiler iyibir okurun okuma sürecinde kullandığı stratejilerden birkaçıdır. Bunlardan biri de “özetleme” stratejisidir. Özetleme, bireyin ne öğrendiğini düşünmesi, mantıksal ve anlaşılabilir tarzda yazması ve kendi kelimeleriyle ne öğrendiğini açıklamasıdır. Etkili çalışma veöğrenme stratejilerinden biri olan özetleme becerisi, diğer yazım türlerinden çok farklıdır. Özetlemede orijinal metnin ana hatlarıyla anlatılması söz konusu olup, öğrencininyazılı materyaldeki önemsiz bilgiyi tanıması ve çıkarması, metindeki ana fikri belirlemesive kendi sözcükleriyle ifade etmesi, her paragraftaki en temel cümleyi seçmesi ve kendisözcükleriyle ifade etmesi gibi çalışmaların tümü özetleme becerisini içermektedir. Araştırmacılar ve öğretmenler, özetleme tekniğini kullanmanın anlamayı yönetmek ve fikirlerihatırlamak için iyi bir yöntem olduğunu öne sürmektedirlerÖğe OKUMA VE ANLAMA BECERİLERİNİN ÖĞRETİM SÜRECİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME(2018) Epçaçan, Cahitİnsanın kendini, içinde bulunduğu çevreyi, toplumu, bu toplumunkültürünü ve yaşadığı dünyayı tanıması için okuması gerekir. Anadilinöğrenilmesinde, dil becerisinin geliştirilmesinde ve bu becerilerin sosyalhayata aktarılmasının temelinde okuma ve okuduğunu anlama becerisiyatmaktadır. Okumayı verimli kılan en önemli etken, anlamadır.Karmaşık bilişsel süreçler ve stratejilerin kullanımını gerektirenokuduğunu anlama becerisi, okuyucunun; ön bilgileri ve deneyimleriylebirlikte, yazarın verdiği bilgiyi de ilişkilendirerek anlamı yapılandırdığıetkin bir süreçtir. Okuma ve anlama iki farklı kavram gibi görünseler de,aslında birbirlerine neden-sonuç ilişkisiyle bağlıdırlar. Okumak,anlamak içindir; yani anlamak okumanın sonucu değil, temelidiresasında. Kişinin kendini geliştirmesi, üst düzey becerilere sahip olması,zengin kaynaklardan yararlanarak bunları yorumlayabilmesi deokuduğunu anlama becerisine sahip olmasına bağlıdır. Konuyla ilgiliyapılan araştırmalara göre okumayı anlamlandırabilmek için sadecegözleri değil, bununla birlikte dikkat ve hatırlama mekanizmalarını, dilinkullanımı ve doğasını, konuşmanın anlaşılmasını, kişiler arası ilişkilerive sosyo-kültürel farklılıkları göz önünde bulundurmak gerekir.İlköğretim çağında kazanılan okuduğunu anlama becerisi öğrencinintüm hayatı boyunca bütün öğrenmelerini olumlu veya olumsuz yöndenetkilemektedir. Okuduğunu anlama becerisi gelişmiş olan kişilerinderslerine bu etki olumlu bir şekilde yansımaktayken, okuduğunuanlama becerisi gelişmemiş olan kişilerin derslerine ise olumsuz birşekilde yansımaktadır.Bu araştırma, okuma ve anlama becerilerinin öğretim süreciiçerisindeki yerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçdoğrultusunda nitel yaklaşıma uygun olarak desenlenen çalışmada,doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.Öğe ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİ İLE OKUMAYA İLİŞKİN TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ(2012) Epçaçan, CahitOkuma etkinliği, insanoğlunun bilgi kapasitesini artıran, düşünceve inançlarına şekil veren, ona kişilik kazandıran etkin bir süreçtir. Buetkinliğin özünde “anlama” hedefi vardır. Okumada temel amaçokuduğunu anlama ve bu yolla anlama yeteneğini geliştirmedir.Okuduğunu anlama, yazılı bir materyalden anlam çıkarmayı veayrıntıları kavramayı gerektiren, daha ilkokul düzeyinden itibarenöğrencilere kazandırılması gereken temel bir dil becerisidir (Rose ve diğ.2000: 55). Okuduğunu anlama becerisi okuyucunun yazılı dildekisembolleri tanıma ve algılamasına, dilsel bilgisine, zihinsel becerilerineve dünya ile ilgili becerilerine dayanır. Bunların ötesinde, okuyucununistekliliği, okumaya ilgisi, yargıları, okuma amacı ve okumanıngerçekleştiği ortam da okuduğunu anlama düzeyini etkilemektedir(Akyol, 2005: 3). Tutumlar bireyin davranışları hakkında lehte veyaaleyhte yorumlamaların yapılabilmesine ve bireyin de çevresine olumluveya olumsuz tepkilerde bulunmasına kaynaklık eden eğilimler olarakda görülmektedir. Bireyin sergilemiş olduğu tutum, bir kişiye, sosyalgruba, kuruma, durum veya düşünceye karşı olabilir (Turgut, 1984:154). Okuduğunu anlamlandırabilen ve yorumlayabilen öğrencilerinokumaya ilişkin alışkanlıkları ve okuduğunu anlamaya dair özgüvenleri, diğer bir deyişle; okuduğunu anlama öz yeterlik algıları dagelişmektedir. Okuma etkinliklerini başarıyla yerine getiren,okuduğunu anlayabilen öğrencilerin diğer derslerdeki başarıları dayükselmektedir.Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin eleştirel okumabecerileri ile okumaya karşı olan tutumları arasındaki ilişkiyibelirlemektir. Bu amaçla, araştırma için betimsel yönteme başvurulmuşve beşli likert tipinde hazırlanmış iki farklı anketten yararlanılmıştır.Evren olarak Siirt ilinde farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevrelerdebulunan üç ortaokul seçilmiştir. Örneklem olarak da bu okulların 5, 6,7 ve 8. sınıf öğrencileri seçilmiştir. Bu öğrencilerden anketi eksik veyabilinçsiz dolduranlar ayıklandıktan sonra 775 öğrencinin verdiğiyanıtlar istatistiksel analiz için kullanılmıştır. Öğrencilerin eleştirelokuma becerileri ile okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki SPSS15.0 ile saptanmaya çalışılmış, bunun için de betimsel istatistik,bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyondanyararlanılmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle sonuç ve önerilersunulmuşturÖğe SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİ VE OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ(2015) Macun, Büşra Koçak; Kurtlu, Yasemin; Ulaş, Abdulhak Halim; Epçaçan, CahitBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile okumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından ve aralarındaki ilişki bakımından incelenmesidir. Bu amaçla tarama modelinde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise bu evren içinden basit tesadüfi örnekleme ile seçilen 433 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve \"California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği\"nin Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanmış hali ve Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilen \"Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği\" kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 paket programından faydalanılarak Kolmogorov Smirnov Normallik Testi, Man Whitney U, Kruskal Wallis H ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeylerinin orta düzeyde yoğunlaştığı, cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmazken, sınıf değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Okumaya yönelik tutumlarının ise genelde olumlu olduğu cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaştığı ancak sınıf değişkenine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile okumaya yönelik tutumları arasında ise düşük, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Öğe Socio-economic and culturel factors effecting self efficacy on reading comprehension(2010) Epçaçan, Cahit; Epçaçan, CevdetThe purpose of this research is to determine the effects of socio -economic and culturel factors in which the students at 5th grade in primary school have on the self efficacy perception related to reading comprehension. Descriptive searching method has been applied and likert scale has been used for this research. The schools under responsibility of Siirt National Education department were the subject to this research which are Mehmetcik and Şehit Polis Hayrettin Şişman primary schools having different socio -economic and culturel areas. 5th grade students from both schools are included in this sample.In credibility analysis, 27 -item- scale's reliability factor is found as 0.88. Finally, according to the findings the comments are offers will be given. © 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Sokrat semineri tekniğine dayalı öğretimin ğrencilerin okuduğunu anlama becerisine ve okumaya ilişkin tutuma etkisi(2013) Epçaçan, CahitBu çalışmanın amacı Sokrat Semineri tekniğinin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi ve okumaya ilişkin tutum üzerindeki etkisini incelemek ve bu yöntemi geleneksel yöntemlerle karşılaştırmaktır. Çalışmanın evreni Siirt Yavuz Selim Anadolu Lisesinde okuyan iki adet 11. sınıftan oluşmaktadır.Bu araştırmada \"ön test-son test deney- kontrol gruplu\" deneme modeli kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları rastgele seçilmiştir. Deney grubunda 23, kontrol grubunda 23 öğrenci yer almıştır. Araştırmada nicel veri araçları olarak bilişsel giriş davranışları testi, ön test ve son testten oluşan okuduğunu anlama başarı testleri, okumaya ilişkin tutum ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerden elde edilen bulguları desteklemek amacıyla nitel veri toplama aracı olarak görüşmeden yararlanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel analizleri sonucunda okuduğunu anlama becerisi ve okumaya ilişkin tutum açısından deney ve kontrol grupları arasında deney grubu lehine bir farklılık olduğu tespit edilmiş, Sokrat Semineri tekniğinin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi üzerinde önemli etkisi olduğu gözlenmiştir, ayrıca bu sonuçların nitel görüşme bulgularıyla da desteklendiği saptanmıştır.Öğe SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE ENTEGRASYONU PROJESİ KAPSAMINDA GEÇİCİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN DİL ÖĞRETİCİLERİNİN DİL ÖĞRETİRKEN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ(2018) Beyhan, Devriş; Epçaçan, CahitBu araştırmanın temel amacı ülkemizde geçici eğitimmerkezlerinde okuyan Suriyeli öğrencilere eğitim veren dil öğreticilerininkarşılaştıkları sorunları tespit edip bu sorunlara çözüm önerilerigetirmektir. Bununla birlikte dil öğretiminin merkezinde olanöğrencilerin karşılaştıkları veya karşılaşabileceği sorunların tespitedilerek dil öğretiminde bu sorunların ortadan kaldırılmasıamaçlanmıştır. Yabancılara Türkçe Öğretiminde karşılaşılan sorunlar veçözüm önerileri ile ilgili birçok çalışma yapılırken bizim çalışmamızda iseproblem özel bir seviyeye indirgenmiştir. Çalışma sadece bir milletemensup kişilere dil öğretirken hem karşılaşılan problemleri ele almasıyönünden hem de dil öğrenen kişilerin bulundukları yaş seviyelerinindüşük olması yönünden önemlidir. Suriyeli öğrencilerin Türk eğitimsistemine entegre olma yolunda önemli bir görev üstlenen geçici eğitimmerkezlerinde görev yapan dil öğreticilerinin sorunlarını tespit edip busorunlara çözüm üretmek yapılacak dil öğretiminin daha verimligerçekleşmesini sağlayacaktır. Çalışmanın gerçekleştirildiği geçici eğitimmerkezlerinde öğrenciler 1 ve 4. sınıf arasında öğrenimlerine devametmekte olan öğrencilerdir. Geçici eğitim merkezlerinde öğrenimlerinitamamlayan öğrenciler, eğitim ve öğretimlerine Türk öğrenciler gibinormal okullarda devam etmektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemikullanılmıştır. Araştırma modeli olarak tarama modeli seçilmiştir.Çalışmada, belirlenen geçici eğitim merkezlerinde görev yapan dil öğreticilerine 12 sorudan oluşan açık uçlu ölçek uygulanmıştır.Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemine dayanan içerik analiziyleyorumlanmıştır. Araştırma sonucunda geçici eğitim merkezlerinde görevyapan dil öğreticilerinin dil öğretirken karşılaştıkları sorunların genelolarak; dilin fonetik yapısından kaynaklandığı, öğrencinin Suriye’dealmış olduğu eğitimi Türk eğitim sistemiyle özdeşleştirmeye çalıştığı,öğrencilerdeki hazırbulunuşluluğun ve duyuşsal boyutun farklı olmasıve materyal eksikliklerinin bulunması dil öğreticilerinin dil öğretirken ençok karşılaştıkları problemler olarak görülmüştür.Öğe Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi(2013) Epçaçan, CahitTürkçenin temel dil becerilerinden biri olan dinleme nin bireylere nasılkazandırılacağı ve nasıl geliştirilebileceği son yıllarda önemli bir araştırmakonusu olmuş tur. Bu alanda yapılan çalışmalarla dinleme becerisinin neolduğu, dinleme eğitiminin nasıl olması gerektiği ve dinleme eğitimindehangi yöntem ve tekniklerin kullanılacağı soruları önem kazanmıştır.Dinleme becerisi eğitimi ve dinleme teknikleri üzerine yapılan buçalışmada toplumun kültür yapısı, dinleme sürecinde uygulanacaketkinlikler, dinleme becerisini geliştirmeye yönelik strateji ve tekniklerinuygulanması, öğretmenlerin konuyla ilgili bilgi ve beceriye sahip olması,dinleme becerisini etkileyen unsurlar olarak ön plana çıkmıştır. Buçalışmada betimsel araştırma yöntemine başvurulmuş olup veri toplamaaracı olarak da kaynak tarama tekniğinden yararlanılmıştır. Literatürtarama neticesinde dinleme becerisinin geliştirilebilir bir beceri olduğu veöze llikle dinleme eğitiminin ölçme boyutunda eksikliklerin yaşandığı ve bualanda daha fazla çalışmanın yapılması gerekliliği sonuçlarınaulaşılmıştır.Öğe THE EVALUATION OF THE INVALIDATED TEACHER GUIDEBOOKS IN ACCORDANCE WITH TEACHERS' OPINIONS(2022) Epçaçan, CahitThe use of teacher's guidebooks, which were prepared to assist teachers based on the curriculum implemented within the framework of the constructivist model, was discontinued in the 2018-2019 academic year. This study was based on a case study and prepared to examine the teacher's guidebooks that were removed from the curriculum in the 2018-2019 academic year. The study group consists of 20 teachers who work in Siirt and have at least 5 years of experience in public schools. The data were collected with a semi-structured interview form prepared by the researcher and the content analysis technique was used in the analysis of the data. The research findings revealed that most of the teachers felt the lack of guidebooks and could not perform their learning-teaching strategies in a healthy way after the removal of the guidebooks, listening education, which is one of the basic language skills, was largely neglected and the implementation of the guidebooks by the Ministry of Education would be beneficial in the education and training process.Öğe TÜRKÇE DERS KİTABI ETKİNLİKLERİNİN ÇOKLU ZEKÂ YAKLAŞIMI TEMELLİ ÖĞRETİM AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ(2018) Kırbaş, Abdulkadir; Epçaçan, CahitÇoklu zekâ kuramı bireysel farklılıklara vurgu yapan ve son dönemlerde öğretim programlarında yer almaya başlayan bir öğretim kuramıdır. Bu çalışma çoklu zekâ kuramlarına dayalı etkinliklere ders kitaplarında yer verilme durumuna göre hangi zekâya ne kadar yer verildiğini belirlemek için yapılan bir çalışmadır. Çalışmada MEB tarafındanokullara ücretsiz olarak dağıtılan ortaokul 8. Sınıf Türkçe dersi çalışma kitabı incelenmiştir. Verilerin toplanmasında betimsel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada ders kitaplarında hangi zekâya dayalı etkinliğe yer verilip verilmediği, en çok ve en az yer verilen zekânın hangisi/hangileri olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Metinlerde yer alan etkinlikler araştırmacı tarafından ayrı ayrı ele alınarak analiz edilmiş ve önceden belirlenen, Howard Gardner’ın zekâ çeşitleri sınıflandırılmasına göre incelenmiştir. Türkçe ders kitabında yer alan 6 temada toplam 204 metin tahlil edilmiştir. Etkinliklerde; 198 ayrı etkinlikle en çok sözel dilbilimsel zekâya yer verildiği görülmüştür. En az olarak da kişilerarası zekâya 14 kez yer verildiği tespit edilmiştir. Müziksel zekâ, bedensel kinestetik zekâ ve doğa zekâlarına ise hiç yer verilmediği görülmüştür. Çocukların bilişsel ve duyuşsal öğrenme kazanımlarında önemli bir etkiye sahip olan ders kitaplarının bireyde var olan bütün öğrenme alanlarına hitap etmesi önemlidir. Bu bağlamda incelenen ders kitabında bütün zekâlara yer verilmemesi de derskitaplarında yer alan etkinlikler için önemli bir eksiklik olarak kabul edilebilir.Öğe TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİNİN İNCELENMESİ(2022) Özenç, Ezra; Epçaçan, CahitBu çalışmanın amacı ortaokul 5-8. sınıflarda okutulan Türkçe ders kitaplarındaki me- tinlerin değerlendirme bölümünde yer alan okuduğunu anlama sorularının, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlarla ve hedef kitlenin özellikleriyle uyumlu olup olmadığını incelemektir. Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme- si yapılarak betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmada Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerde yer alan 1928 soru incelenmiş, incelenen soruların 964 tanesi okuduğu- nu anlama sorusu olarak değerlendirilmeye alınmıştır. Türkçe Öğretim Programı’ndaki okuma kazanımlarının bilişsel basamakları tespit edilmiş, kazanımların bilişsel düzeyi belirlendikten sonra kazanımlara uygun hazırlanan sorular dört sınıf düzeyinde okuma öncesi, okuma sırası ve okuma sonrası etkinlikler şeklinde değerlendirilmiştir. Son ola- rak Türkçe ders kitabında bulunan okuduğunu anlama soruları, sınıf ve yaş düzeylerine uygunluğu açısından değerlendirilmiş, Chall’ın gelişim basamaklarına göre yorumlan- mıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul 5-8. sınıf düzeyinde en fazla kavrama ve hatır- lama basamaklarında sorular sorulduğu görülmüştür. Soruların Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki kazanımların hedeflediği bilişsel beceri seviyelerine uygun olarak hazır- landığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf ve yaş düzeyi arttıkça soruların temsil ettiği bilişsel beceri seviyelerinde azalma olduğu görülmüş, ayrıca sorular hazırlanırken öğrencilerin sınıf ve yaş düzeylerinin dikkate alınmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Yapılandırmacı öğretim programları ve sınıf yönetimi arasındaki ilişkiye dair öğretmen görüşleri(2012) Epçaçan, Cevdet; Epçaçan, CahitBu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme kuramı esas alınarak geliştirilmiş ve uygulamaya konmuş olan öğretim programları ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkiyi betimlemek, öğretim programının sınıf yönetimi açısından sağlamış olduğu kazançlar ve getirmiş olduğu sınırlılıklara ilişkin bir araştırma yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda betimsel araştırma yöntemine başvurulmuş ve nicel araştırma tekniklerinden anketten yararlanılmıştır. Araştırma için hazırlanan anket, hem sınıf yönetimine ilişkin kuramsal kaynaklar ve ilgili konuda yapılmış araştırmalar hem de öğretim programı incelenerek hazırlanmıştır. Anket 5'li Likert tipinde toplam 53 madde olarak hazırlanmıştır Anketin görünüş ve kapsam geçerliliği uzman görüşleri alınarak sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin uygulamada olan öğretim programının sınıf yönetimi konusundaki yeterliliğine ilişkin görüşleri öğretmenlerin demografik bilgileri bağımsız değişken alınarak saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada çalışma evreni olarak Siirt ili seçilmiş olup bu evrenlerin örneklemi olarak ulaşılabilen ilköğretim ve ortaöğretim okullanndaki görevli öğretmenler seçilmiştir. Yaklaşık 486 öğretmene ulaşılmıştır. Öğretmenlerden gelen veriler SPSS 15 paket programıyla analiz edilmiş olup, betimsel istatistikler, ortalama, standart sapma, ilişkisiz gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, çoklu karşılaştırma yöntemlerine başvurulmuştur. Bu bulgularla, sınıf yönetimi ve yapılandırmacı öğretim programları arasındaki ilişkiye ilişkin tartışma ve önerilerde bulunulmuştur.Öğe Yaşam boyu öğrenme becerilerinin ders kitaplarında yer alma düzeyine örnek bir inceleme(2013) Epçaçan, CahitBu çalışma yaşam boyu öğrenme becerilerine ders kitaplarında yerverilme düzeyini belirlemek için yapılan örnek bir çalışmadır. Çalışmanınevrenini Erzurum ilinde ki ilkokullarda 2011 -2012 eğitim öğretim yılındaokutulmakta olan dördüncü sınıf Türkçe ders kitapları; örneklemi ise buders kitapları arasından rastgele seçilen bir yayın oluşturmaktadır.Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemle rinden dokümanincelemesi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerikanalizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada ders kitabında yer alanmetinlerde yaşam boyu öğrenme becerilerine yer verilip verilmediği, ençok ve en az yer verilen becer ilerin neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır.Her metin araştırmacı tarafından ayrı ayrı ele alınarak analiz edilmiş veönceden belirlenen beceri temalarına uygun kodlar kullanılarakmetinlerin içeriğindeki yaşam boyu öğrenme becerileri tespit edilmiştir .Yapılan içerik analizi sonucunda incelenen kırk metinde etkili okuma-yazma becerileri, sosyal beceriler ve öğrenmeyi öğrenme becerilerinemetinlerde daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Yine kendiöğrenmesinden sorumlu olma, derinlemesine akıl yürüte bilme becerilerien az yer verilen iki beceridir. Açıklayıcı metinlerin Yaşam Boyu ÖğrenmeBecerileri ni kazandırmada şiir türünden daha etkili olduğu, kısametinlerin uzun metinlere göre daha az beceri özelliği içerdiği tespitedilmiştir. Bu çalışma Ya şam Boyu Öğrenme Becerileri nin derskitaplarında yer alma düzeylerine ilişkin örnek bir çalışma olup benzerçalışmalar farklı ders kitaplarıyla da gerçekleştirilebilir.Öğe Yurt dışındaki üniversitelerin Türk öğrenci toplulukları üzerine bir araştırma(2023) Epçaçan, Cahit; Paçalı, İlknurYurt dışındaki çeşitli üniversiteler aracılığıyla Türkçe öğretimi çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Özellikle bu üniversitelerde yer alan öğrenciler, Türk dilini ve kültürünü tanıtmak amacıyla çeşitli faaliyet ve etkinlikler yürütmektedir. Türk öğrenci toplulukları çatısı altında toplanan bu öğrencilerin etkinlik ve çalışmaları, yabancılara Türkçe öğretimi açısından önemlidir. Yurt dışındaki üniversitelerin Türk öğrenci toplulukları üzerine bir literatür incelemesi yapmak amacıyla hazırlanan bu çalışma, nitel araştırma tekniğine göre desenlenmiştir. Araştırmanın veri toplama sürecinde doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın veri grubunda birincil kaynak olarak yurt dışındaki üniversitelerin resmi internet siteleri, ikincil kaynak olarak da alan yazında yer alan yurt dışındaki Türk öğrenci toplulukları ile ilgili çalışma içerikleri yer almaktadır. Araştırma sürecinde elde edilen verilerin çözümlenme aşamasında doküman incelemesi ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları; öğrenci toplukları, öğrenci topluluklarının amaç ve hedefleri ve öğrenci topluluklarının faaliyet alanları olarak şekillendirilmiştir. Araştırma sonuçları kapsamında; yurt dışındaki üniversitelerde toplamda 76 Türk öğrenci topluluğu olduğu ve bu toplulukların hem Türk hem de yabancı öğrencilere hitap ederek Türk dili, Türk kültürü ve Türkiye’ye yönelik farkındalık oluşturmak amacıyla çeşitli etkinlikler yürüttüğü sonucuna ulaşılmıştır. Yurt dışındaki üniversitelerde aktif şekilde faaliyetlerini sürdüren bu toplulukların yabancılara Türkçe öğretimi çalışırları tarafından daha yakından incelenmesi ve saha çalışmalarına dâhil edilmesi önerilmektedir.