2) Makale

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 46
  • Öğe
    New numerical method for ordinary differential equations: Newton polynomial
    (Elsevier, 2020) Atangana, Abdon; Araz, Seda Igret
    An error estimate of optimal order is established for the correspondingnumerical solutions in a scaled residual norm. In addition, a mathematical convergenceis established in a weak L2topology for the new numerical method. Numerical resultsare reported to demonstrate the efficiency of the primal–dual weak Galerkin method aswell as the accuracy of the numerical approximations
  • Öğe
    Investigation of high school students’ opinions on constructing proof and skill perceptions on problem solving
    (The Journal of Academic Social Science, 2018) Özdemir, Furkan; Özdemir, Hüsra
    Undoubtedly, proof is an essential part of mathematics and mathematics education. Mathematical processes start with looking for patterns, discovering relationships, apprehending by intuition, making a conjecture, and ends with more formal processes such as proving and defining. In the mathematical literature, problem solving is defined as running reasoning processes in the context of some operations and removing the problem by using necessary information. The aim of this study is to examine high school students’ conceptions on constructing proof and their skill perceptions on problem solving. Furthermore, in the study, it is aimed to reveal the relation between these two variables. In the study, survey model was used based on quantitative research approach. The study was conducted with 232 high school students who were at different class in the one high school in Erzurum. In view of the study, it was found that the students' problem-solving skills perceptions were moderate level, their their views on proof are positive and it was determined that these levels did not differ according to the gender of the students. Also it was determined that that problem-solving skills perceptions are a significant predictor of opinions about proof, and 23% of total variance pertaining to views on proof can be explained by problem solving skills perceptions
  • Öğe
    A research on the use of problem based learning approach: Teaching of probability sample
    (Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2015) Duran, Murat; Özdemir, Furkan; Kaplan, Abdullah
    Bu araştırmanın amacı, olasılık konularının öğretimi sürecinde probleme dayalı öğrenme bileşenlerine yönelik öğrenci algılarındaki farklılaşmayı ortaya çıkarmak ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel verileri bir arada kullanma imkânı veren karma yöntemin açıklayıcı deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde Kars ilindeki bir devlet okulunun ortaokul 8.sınıfında öğrenim gören basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş 32 öğrencidir. Araştırmanın nicel verileri Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi (2002) tarafından geliştirilen eğitim yönlendiricisini değerlendirme formu ve öğrenenin kendini değerlendirme formu ile Biber (2012) tarafından geliştirilen probleme dayalı öğrenmede matematik kazanımları ölçeğidir. Araştırmanın nitel verileri Eski (2011) tarafından geliştirilen eğitim yönlendiricisini değerlendirme formu, öz değerlendirme formu ve etkinlik sürecini değerlendirme formu ile araştırmacılar tarafından geliştirilen senaryolardır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde friedman testi, wilcoxon işaretli sıralar testi, tek yönlü varyans analizi ve bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel sonuçlarına göre öğrenenlerin kendilerine, eğitim yönlendiricisine ve öğretim sürecine yönelik değerlendirme algıları anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre öğrenenlerin derse yönelik olumsuz düşünceleri terk ettikleri ve öğretim amaçlarına ulaştıkları görülmüştür.
  • Öğe
    Investigation of the reasons of elementary mathematics teaching department students' arrival to summer school
    (Route Educational and Social Science Journal, 2018) Özdemir, Furkan; Kaplan, Abdullah
    Çalışmanın amacı yaz okuluna katılan İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin yaz okuluna katılma nedenlerini incelemektir. Çalışma 2016-2017 öğretim yılının Yaz Döneminde, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören ve yaz okuluna katılan 177 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı esas alınarak tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrenci sayısı 351 iken yaz okuluna katılan öğrenci sayısı 177’dir. Buna göre yaz okuluna katılma oranı %52’dir. Yani ilköğretim matematik öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin yüzde elli ikisi yaz okuluna katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, yaz okuluna katılan öğrencilerin %31’i hem kaldığı dersi almak hem de üst dönemlerden ders almak amacıyla yaz okuluna katılmışlardır. Bu kategoriyi %23 ile dönem uzatma nedeniyle yaz okuluna katılan öğrenciler takip etmektedir. Bunun dışında sınıf seviyeleri ve kategoriler ayrı ayrı incelenerek yorumlanmış ve tartışılmıştır. Ayrıca, çalışmadan elde edilen sonuçlar ilgili alan yazındaki mevcut araştırmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve konu ile ilgilenen araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Öğretmen adaylarının bakış açısından Türk eğitim sisteminin sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri
    (Turkish Studies, 2017) Özdemir, Furkan; Kaplan, Abdullah
    Eğitim, bireyin doğumu ile başlayan ve tüm hayatı boyunca devam eden bir süreçtir. Çalışmanın amacı öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sistemi sorunlarına ilişkin görüşlerini değerlendirmektir. Bu çalışma öğretmen adaylarının bakış açısından Türk Eğitim Sisteminin öncelikli sorunlarını belirlemek ve çözüm yollarını üretmek açısından önemlidir. Çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde okuyan ve Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersini almış olan 68 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubu seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Çünkü ölçüt örnekleme yönteminde gözlem birimleri belli niteliklere sahip kişiler, nesneler ya da durumlardan oluşturulabilir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışma için en uygun nitel araştırma deseninin ise olgubilim olduğu düşünülmüştür. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan “Türk Eğitim Sistemine Yönelik Görüş Formu (TESYGF)” yardımıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre öğretmen adayları Türk Eğitim Sisteminin sorunlarını çoğunlukla; sürekli değişen eğitim sistemi, ezberci eğitim, altyapı eksikliği, öğretmenlerin yetiştirilmesi ve eğitimi sorunu olarak görüş belirtmişlerdir. Çözüm yolu olarak ise öğretmen adayları çoğunlukla; öğretmenlerin yetiştirilmesinde düzenlemeler yapılmalı, uygulamaya yönelik eğitim yapılmalı, ezbercilikten kaçınılmalı, eğitim sistemi sürekli değişmemeli ve liyakat sağlanmalı olarak görüş belirtmişlerdir. Ayrıca, çalışmadan elde edilen sonuçlar ilgili alan yazındaki mevcut araştırmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve konu ile ilgilenen araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Investigation of middle school students’ self-efficacy perceptions of visual mathematics literacy and perceptions of problem-solving skill
    (Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 2016) Özdemir, Furkan; Duran, Murat; Kaplan, Abdullah
    Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları Bekdemir ve Duran (2012) tarafından geliştirilen ölçekle belirlenmiştir. Öğrencilerin problem çözme beceri algıları ise Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen envanterle belirlenmiştir. Ölçekler Kars ilinden bir ve Erzurum ilinden iki olmak üzere üç devlet okulunun ortaokul 3. ve 4. sınıflarından seçilen 338 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısı ile problem çözme beceri algısı arasında düşük düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır. Problem çözme beceri algısı ile görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısının birbirini açıklama oranı yaklaşık %9’dur. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları cinsiyete göre kızlar lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Diğer yandan öğrencilerin problem çözme beceri algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.
  • Öğe
    Matematik eğitiminde sayıların önemi: özel sayı ve sistemlerinin keşfedilmesi örneği
    (Researcher: Social Science Studies, 2017) Özdemir, Furkan; Özdemir, Hüsra
    Bu çalışma; literatürde mevcut olan özel sayı ve sistemlerinin öğrenciler tarafından keşfedilmesi amaçlanarak hazırlanmıştır. Öğrencilerin özel sayı ve sistemlerini keşfederek matematiğe karşı ilgilerinin artması böylece matematiği daha çok severek çalışması amaçlanmıştır. Matematikte artan başarı aynı zamanda fizik ve kimya gibi sayısal öğrenme gerektiren derslerde de başarı getirmektedir. Acaba literatürde olan fakat ders kitaplarında veya matematik dergilerinde pek bulunmayan keşfedilmemiş sayı sistemleri var mıdır? Bu soru çalışmanın amacını oluşturmuştur. Bu bağlamda çalışmanın önemi ise literatürde var olan sayı sistemlerinin tek bir çalışmada toplanmasıdır. Çalışmada bulunan özel sayı ve sistemlerinden bazıları şunlardır: Harshad (Niven) Sayıları, Sophie Germain asalı, mükemmel sayı, yarı mükemmel sayı, palindrom sayı, Smith sayısı, Chen Asalı vd. Çalışmanın sonuçlarına göre literatürde 29 sayı sistemine ulaşılabilmiştir. Özel sayı ve sistemlerinden 14 tanesi sınav sorusu olarak sorulan sorularda yer almıştır. 7 tanesi kitap, dergi ve internet kaynaklarının “Keşif Köşesi” bölümünde bulunan ve 8 tanesi ise “Bilim Adamları Tarafından Keşfedilen” tarihi bir geçmişi olan sayılardır. Elde edilen sayıların özelliklerine bakıldığında ise, 14 sayı “Asal Sayı” içermekte, 12 sayı “Dört İşlem” özelliklerini ihtiva etmekte, 7 sayı “Basamak” kavramını içermekte ve 5 sayı “Pozitif Bölen” özelliklerine uymaktadır.
  • Öğe
    The relationship between prospective mathematics teachers' conceptions on constructing mathematical proof and their self-efficacy beliefs towards mathematics
    (09.2015) Doruk, muhammet; Özdemir, Furkan; Kaplan, Abdullah
    The aim of this study is to examine prospective mathematics teachers' conceptions on constructing proof and their self-efficacy beliefs towards mathematics and to reveal the relationship between these two affective variables. The survey model was used in this study. The study was conducted with 76 prospective mathematics teachers who were fourth-year students at the department of elementary mathematics teaching in a state university. In view of the study, it was found that the prospective mathematics teachers' conceptions on constructing proof and their self-efficacy beliefs towards mathematics were at a moderate level. It was determined that self-efficacy beliefs towards mathematics was a significant predictor of the conceptions on constructing proof, and 39% of total variance of the conceptions on constructing proof could be explained with self-efficacy beliefs towards mathematics.
  • Öğe
    Opinions of pre-service primary mathematics teachers about problem solving and proving
    (2015) Kaplan, Abdullah; Doruk, Muhammet; Özdemir, Furkan
    This study aims to reveal different aspects of the opinions of pre-service primary mathematics teachers about problem solving and proof. Accordingly, the research is carried out on 158 pre-service teachers studying at all grades of primary mathematics teaching in a state university in the Eastern Anatolia Region of Turkey during 2013-2014 academic year fall semester. The study concludes that most of the students define a problem as a "statement waiting to be solved". Majority of the pre-service teachers understand problem solving as "overcoming challenges". Most of the pre-service teachers define proof as "verification or falsification" and "explanation", and accordingly, proving as "verifying or falsifying" and "explaining". Pre-service teachers stated that the major difference between proving and problem solving is while the former is a verification, the latter is an activity of reaching a result. It is concluded that opinions of pre-service teachers about the relation between problem solving and proving are not distinctive. Moreover, opinions of pre-service teachers are evaluated and discussed according to grades.
  • Öğe
    Opinions of high school students about mathematical proof
    (08.2015) Özdemir, Furkan; Özdemir, Hüsra; Kaplan, Abdullah; Kırmacı, Uğur Selamet
    This study aims to discover the varied opinions of high school students about proof and mathematical proving. Accordingly, the research is carried out on 136 high school students studying at all grades of in a high school in the Erzurum during 2014-2015 academic year. Data were collected and prepared by researchers in the three open-ended questions with data collection tool. This data of the research are collected by taking written answers to the questions posed to students. As a result of the study, students generally define the proof as "explanation" and "reality". At the same time, most of the students comprehend making a proof as "understanding the accuracy or inaccuracy" and "explaining". And finally, students define making a mathematical proof as "verifying" and "showing the result of the operation". Moreover, opinions of high school students are evaluated and discussed according to grades.
  • Öğe
    Öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre matematiksel ispat hakkındaki görüşlerinin incelenmesi
    (Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25.11.2014) Özdemir, Furkan; Kaplan, Abdullah
    Bu çalışmada, matematik öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre matematiksel ispat yapmaya yönelik görüşlerindeki farklılıklar incelenmiştir. Çalışmada farklı öğrenme stiline sahip öğretmen adaylarının ispat yapmaya yönelik görüşlerinin belirlenmesinde nitel araştırma yaklaşımından yararlanılmıştır. Çalışma araştırmacılar tarafından belirlenen bir üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünün dördüncü sınıfında öğrenim görmekte olan sekiz öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında, çalışma grubuna öğretmen adaylarının öğrenme stillerini belirlemek amacıyla Kolb (2005) tarafından geliştirilen “Öğrenme Stili Ölçeği” uygulanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının matematiksel ispat hakkındaki görüşlerini ortaya koyma amacıyla yarı yapılandırılmış Matematiksel İspata Yönelik Görüşme Formu (MİYGF) uygulanmıştır. Ulaşılan araştırma bulgularına göre, çalışmaya katılan öğretmen adaylarının sahip olduğu öğrenme stiline göre matematiksel ispat yapmaya yönelik farklı görüşlerinin bulunduğu anlaşılmıştır..
  • Öğe
    Weakly unconditionally Cauchy series and Fibonacci sequence spaces
    (Springer International Publishing, 2017) Kama, Ramazan; Altay, Bilal
    We study new sequence spaces associated to sequences in normed spaces and the band matrix F̂ defined by the Fibonacci sequence. We give some characterizations of continuous linear operators and weakly unconditionally Cauchy series by means of completeness of the new sequence spaces. Also, we characterize the barreledness of a normed space via weakly∗ unconditionally Cauchy series in X*.
  • Öğe
    On Cesàro summability of vector valued multiplier spaces and operator valued series
    (2018) Altay, Bilal; Kama, Ramazan
    In this paper, we introduce and study vector valued multiplier spaces with the help of the sequence of continuous linear operators between normed spaces and Cesàro convergence. Also, we obtain a new version of the Orlicz–Pettis Theorem by means of Cesàro summability.
  • Öğe
    Solutions of the linear and nonlinear differential equations within the generalized fractional derivatives
    (2019)
    The main goal of this work is to find the solutions of linear and nonlinear fractional differential equations with the Mittag-Leffler nonsingular kernel. An accurate numerical method to search this problem has been constructed. The theoretical results are proved by utilizing two experiments.
  • Öğe
    Precalculus teachers’ perspectives on using graphing calculators: an example from one curriculum
    (International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 2017-06-09) Karadeniz, İlyas; Thompson, Denisse
    Graphing calculators are hand-held technological tools currently used in mathematics classrooms. Teachers’ perspectives on using graphing calculators are important in terms of exploring what teachers think about using such technology in advanced mathematics courses, particularly precalculus courses. A descriptive intrinsic case study was conducted to analyse the perspectives of 11 teachers using graphing calculators with potential Computer Algebra System (CAS) capabilitywhile teaching Functions, Statistics,andTrigonometry, a precalculus course for 11th-grade students developed by the University of Chicago School Mathematics Project. Data were collected from multiple sources as part of a curriculum evaluation study conducted during the 2007–2008 school year. Although all teachers were using the same curriculum that integrated CAS into the instructionalmaterials, teachers had mixed views about the technology. Graphing calculator features were used much more than CAS features, withmany teachers concerned about the use of CAS because of pressures from external assessments. In addition, several teachers found it overwhelming to learn a new technology at the same time they were learning a new curriculum. The results have implications for curriculum developers and others working with teachers to update curriculum and the use of advanced technologies simultaneously.
  • Öğe
    Analysis of the Yearly Distribution of Solid Waste Potential in Siirt District
    (Akademik Platform, 2014) Onursal, Nilgün
    In this paper the “Yearly Distribution of Solid Waste Potential in Siirt District” is going to be handled according to following topics and sub-topics; First of all, the “Monthly and Seasonal Analysis of the Waste” is going to be shown. Secondly, how the waste is composed is going to be explained. Pursuing this further, “Components of Solid Waste Management” is going to be applied to Siirt district with regard to; collection, waste handling, separation, storage, processing, transfer and/or transport, disposal and energy generation. In the end, people and municipality based possible changes are going to be discussed. Finally, results are going to be shown.
  • Öğe
    Cizre'li Eb-Ul-İz ve Bilime Yaptığı Katkılar
    (Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 2012) Onursal, Nilgün
    Bilim ve kültür sempozyumunun ...
  • Öğe
    Using Natural Stone Pumice in Van Region on Adsorption of Some Textile Dyes
    (Journal of The Turkish Chemical Society, 2017) Kul, Ali Rıza; Benek, Veysel; Selçuk, Ahmet; Onursal, Nilgün
    Toxic effect of textile dyes their increasing quantities in air, soil and water environments, because of growing of industrial activities, they must be taken into consideration since they give harm to the environment. We come across textile dyes in natural wetlands as result of uncontrolled industrial wastes. Textile dyes that can accumulate easily in their environments may show toxic effects. Pumice, accruing as a result of volcanic events and durable against chemical factors, is a rock that has porous structure. Pumices have a porous structure because of sudden cooling of the rock and sudden leaving of gases a result of volcanic events. Thanks to these pores, pumices’ heat and sound insulation are quite high. The most distinctive feature of pumice from other rocks is that it has different colors and there is not crystal water in its porous structure. Adsorption studies are applied with Van Pumice at pH = 6, the adsorption mechanism and changing dye concentration. As result of these researches, it has been found out that there are different adsorption movements at pH 6 between Neutral Red and Van Pumice. The result of this study shows that the Pumice found in Lake Van gives a better fit for the Langmuir Isotherm (model) and the amount of adsorption increases with the temperature. We thereby conclude that the Pumice located in Lake Van is a recommended adsorbent for filtering the used textile dye in aqueous medium.
  • Öğe
    Mardin İlindeki Katı Atık Potansiyellerinin Yıllık Dağılımlarının İncelenmesi
    (2016) Onursal, Nilgün; Kul, Ali Rıza; Selçuk, Ahmet
    Mardin ilinin katı atık potansiyellerinin aylık periyotlar halinde yaz ve kış aylarında ne gibi değişiklikler gösterdikleri gözlemlenmiştir. Bilindiği üzere çevre kirliliği her geçen gün kademeli olarak artmaktadır. Yaşama şansının sadece dünya da olduğunu bilen insanoğlu kendi eliyle dünyayı kirleterek hem sağlığını yok etme de hem de dünyanın sonunu hazırlamaktadır. Oysaki çok basit önlemler ile dahi çevremizi koruyabiliriz. Olabildiğince ambalajsız malzeme ve madde almaya çok dikkat etmeliyiz. Ambalajsız madde ambalajlı olandan hem ucuz, hem daha taze ve de çevreye daha dost ve uyumludur. Böylelikle az da olsa ekonomiye katkı sağlamış oluruz Mardin ilinde katı atık depolama ünitelerinin nüfus artışına bağlı olarak yeterli olması olası değildir.. Katı atıkların depolanması aşamasından sonra farklı kategorilerde ayrışma işleminin yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Atık depolama ünitelerinin yanında geri dönüşüm ünitelerinin eşgüdüm içinde çalışması gerekir. Bu çalışmada ki amacımız Mardin ilinin katı atık miktarı, bunların bertarafı ve insan sağlığına olumsuz etkileri irdelenmeye çalışılacaktır. Alınması gereken önlemler belirtilecektir.
  • Öğe
    Effects of Applied Electrical Field on Biochemical Parameters and Erythrocytes of Rats
    (Asian Journal Of Chemistry, 2006) Demir, H; Çakır, T; karakaya, C; Cebi İlhan, A; Onursal, N; Gür, A
    The purpose of this study was to determine whether there was any effect of some biochemical parameters and erythrocyte carbonic anhydrase on electric field stimulation in female rat. ....