Yazar "Yarayan, Yunus Emre" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Atletik Zihinsel Enerjiyi Uyku Davranışları Bağlamında Tahmin Etme(2023) Gülşen, Doğukan Batur Alp; Yarayan, Yunus Emre; Yıldız, Aydıner BirsinBu araştırmanın amacı atletik zihinsel enerji ile sporcu uyku davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya gönüllü olarak 115’i erkek (%50,9), 111’i kadın (%49,1) toplam 226 sporcu katılmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırma kapsamında veri toplamak için Atletik Zihinsel Enerji ve Sporcu Uyku Davranış Ölçeklerinden yararlanılmıştır. Veriler analiz edilirken ilk olarak yanıtların iç tutarlıkları ile normallik varsayımları incelenmiş ve yanıtların güvenilir olduğu ile verilerin normallik varsayımlarını karşıladığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda ilişkilerin belirlenmesi için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Sporcu uyku davranışının atletik zihinsel enerji düzeyini öngörmedeki gücünü belirlemek için regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre sporcuların uyku davranışlarının atletik zihinsel enerji düzeylerini anlamlı şekilde öngördüğü ve varyansın yaklaşık %30’unun açıklandığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda sporcu uyku davranışının atletik zihinsel enerji düzeyinin bir belirleyicisi olduğu ifade edilebilir.Öğe Does Emotional Intelligence Affect Mental Toughness in Physically Disabled Athletes?(2023) Yarayan, Yunus Emre; İlhan, Ekrem Levent; Esentürk, Oğuz Kaan; Arı, Çağrı; Gülşen, Doğukan Batur AlpThe aim of this research is to determine the determinative role of the emotional intelligence sub-dimensions (Assessing others emotions, evaluating their own emotions, regulating emotions, using social skills, use of emotion) in determining the levels of mental toughness of the athletes with disabilities. A total of 261 athletes from 165 disabled athletes (wheelchair basketball, amputee football, sitting volleyball, badminton), male (63.2%) (24.40±5.48 years old) and 96 female (36.0%) participated voluntarily. Within the scope of the research, information about socio-demographic variables was collected by the personal information form created by the researchers. To reach the purpose of the research; The Sport Mental Toughness Questionnaire made by Altıntaş and Bayar (2015) and the Emotional Intelligence Inventory in Sport adapted to Turkish by Adiloğulları and Görgülü (2015) were used. In the analysis of the data, firstly, when the skewness and kurtosis values for the normality assumptions were examined, it was determined that the distribution was normal. In this direction correlation analysis to determine the relationship between variables, stepwise regression analysis was used to determine the power of independent variables in predicting dependent variables. According to the findings obtained as a result of the research, it has been determined that the emotional intelligence levels of the athletes are important determinants of the mental toughness levels, and the analysis completed in three stages explains 56% of the variance.Öğe E-Öğrenme Tutum Ölçeği: Üniversite Öğrencileri Formu Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2022) Yarayan, Yunus Emre; Fakazlı, Ahmet Emre; İlhan, Ekrem LeventBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma iki aşamalı olarak yürütülmüştür. Birinci aşamaya N=225, ikinci aşamaya ise N=489 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılan E-Öğrenme Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi, bu analiz neticesinde elde edilen yapının doğrulanması için ise, doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Bu analizler sonucunda ölçeğin yakınsak geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla açıklanan ortalama varyans (AVE) değerlerinin yanı sıra, yapı güvenirliği (CR) değerleri de hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirlik değerlendirmesi için iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış, madde ayırt ediciliğine kanıt sağlamak amacıyla madde toplam test korelasyonları da incelenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular sonucunda, açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçme aracının tek boyut ve 14 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analiz sonucunda elde edilen uyum iyiliği indeks değerleri, x2/sd (x2=269,141, sd=77) =3,49, RMSEA=0,072, SRMR=0,046, CFI=0,94 GFI=0,92 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha değerinin ise, 0,92 olduğu madde-toplam test korelasyonlarının ise ,43 ile ,77 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, E-Öğrenme Tutum Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu söylenebilir.Öğe Sex Differences in Athletic Performance Response to the Imagery and Mental Toughness of Elite Middle- and Long-Distance Runners(Mdpi, 2024) Yarayan, Yunus Emre; Solmaz, Serdar; Aslan, Mehdi; Batrakoulis, Alexios; Al-Mhanna, Sameer Badri; Keskin, KadirThis study aimed to determine whether there is a difference between the levels of imagery and mental toughness in the context of sports performance in male and female athletes. A total of 344 track and field athletes, 205 male (59.6%, 23.3 +/- 4.0 years) and 139 female (40.4%, 22.9 +/- 4.0 years), voluntarily participated in the study. Imagery Inventory and Mental Toughness Inventory in Sport were used as data collection tools in the study. In the evaluation of athletic performance, athletes were asked about their ranks in the years 2020, 2021, and 2022 and were categorized according to the scoring tables specified by the International Association of Athletics Federation. A MANOVA analysis was used to determine whether there was a difference between low (-2% to +5%), medium (+6 to +11%), and high (+12 to +17%) performers among male and female athletes, and a post hoc analysis was used to determine the source of the difference. According to the present findings, there was no significant difference between the imagery and mental toughness levels of athletes with high, medium, and low performance among male athletes. On the contrary, a significant difference was detected between the imagery and mental toughness levels of female athletes with medium and high performances, showing that athletes in the high-performance range had higher levels of imagery (Eta2 = 8) and mental toughness (Eta2 = 10) than athletes in the medium- and low-performance ranges. The findings of this study show that imagery and emotional intelligence are important factors for sports performance. In this context, coaches and sports psychologists can include these parameters in their training programs to achieve the optimal performance range.Öğe Sporda Öz-Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri ve Farklı Düzeydeki Sporcuların Öz-Düzenlemeli Öğrenme Becerilerin İncelenmesi(2024) Yarayan, Yunus Emre; Yılmaz, Berk Hakan; Solmaz, Serdar; Can, Hasan CeyhunBu araştırma, Öz-Düzenlemeli Öğrenme Ölçeğinin Türk sporcular örnekleminde uyarlanması sürecini ve bu ölçeğin yapısal geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma iki aşamalı bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamaya 210’u erkek 157’si kadın olmak üzere 367 kişi, ikinci araştırmaya ise 167’si erkek 115’i kadın olmak üzere toplam 282 kişi katılmıştır. Araştırmada ilk olarak ölçeğin uzmanlar tarafından çeviri süreci tamamlanmış ve ardından birinci bölümde verilerin analizinde, madde-toplam test korelasyonları, iç tutarlık katsayıları, birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ve son olarak Pearson-Korelasyon analizi kullanılmıştır. İkinci bölümde ise gruplar arasındaki farklılığı ortaya koymak adına One-Way MANOVA analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, madde-toplam test korelasyon değerlerinin ,569 ile ,771 arasında iç tutarlık katsayı değerlerinin ise ,75 ile ,96 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğe ilişkin birinci ve ikinci düzey DFA analiz sonuçları incelendiğinde, değerler kabul edilebilir olarak bulunmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde, sporculuk düzeyinin bütünleşik etkide önemli olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öz düzenlemeli öğrenme alt boyutları sporculuk düzeyine göre incelenmiş ve sporculuk düzeyinin bu boyutlar üzerinde anlamlı bir farklılığa sahip olduğu tespit edilmiştir. Profesyonel sporcular, amatör sporculara göre planlama, kontrol, değerlendirme, öz-yeterlik ve çaba gibi boyutlarda daha yüksek puanlar aldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, öz-düzenlemeli öğrenme ölçeğinin Türk sporculara uygulanabilirliğini ve bu ölçeğin sporcuların performans düzeylerine göre öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini ayırt edebilme kapasitesine ilişkin kanıtlar sağlanmıştır.Öğe Tekerlekli Sandalye Basketbolcularının Zihinsel Antrenman ve Mücadele Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2024) Daşkesen, Sonay Serpil; Yarayan, Yunus Emre; İlhan, Ekrem LeventBu araştırma ile tekerlekli sandalye basketbolcularının zihinsel antrenman ve mücadele düzeylerini betimlemek ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmaya 108 tekerlekli sandalye basketbol sporcusu katılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, Behnke vd. (2017) tarafından geliştirilen Yarayan ve İlhan (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE) ile Rossato vd. (2018) tarafından geliştirilen ve Türkyılmaz ve Altıntaş (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporda Mücadele ve Tehdit Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; T-Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi ve Basit Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda sporcuların engel durumu değişkenine göre zihinsel antrenman ve mücadele düzeyleri incelendiğinde, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. Sporcuların spor yapma yılı değişkenine göre zihinsel antrenman düzeyleri incelendiğinde pozitif yönde düşük düzeyde, mücadele düzeyleri incelendiğinde negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki olmasına rağmen bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. SZAE toplam ile mücadele arasında pozitif yönde orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak tekerlekli sandalye basketbolcularının yaptıkları zihinsel antrenmanın, sporcuların mücadele düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu saptanmıştır.Öğe THE EFFECT OF ONLINE EXERCISE INTERVENTION ON PSYCHOLOGICAL FACTORS IN UNIVERSITY STUDENTS DURING THE COVID-19 PANDEMIC(Drustvo Pedagoga Tjelesne i Zdravstvene Kulture, 2023) Ciftci, Muhammet Cihat; Yarayan, Yunus Emre; Yılmaz, Baki; İlhan, Ekrem L.; Mahmutovi?, Ifet; Ormanovi?, Šemso; ?auševi?, DenisBackground and Study Aim: Stay-at-home and other pandemic-related measures taken by governments to combat the COVID-19 pandemic undoubtedly limited the movement that individuals were used to following, disrupting their daily routines. This research aimed to examine the effect of online exercise intervention on sedentary students during the COVID-19 pandemic. Material and Methods: This experimental research is conducted with pre-and post-test repeated measure design. 76 female students (age = 21.70 ± 1.48) voluntarily participated in the study, and they were selected by the convenient sampling method. The intervention programme includes 12 weeks of exercise participation. While the experimental group was included in the exercise intervention, the control group participants did not receive any exercise intervention. The Short Version of the Psychological Resilience Scale (PRS) and Burnout Measure-Short Version (BMS) were used to measure the psychological parameters of the participants. In addition, Speilberger’s Trait Anxiety Scale was used to determine the anxiety traits of the participants. Results: There were no statistically significant differences between the experimental and control groups in psychological resilience (t(74) =-.393, p >.05), burnout (t(74) =-.545, p >.05) and anxiety (t(74) =-.484, p >.05) scores. The one-way analysis of covariance (ANCOVA) had been performed when the pre-test scores were adjusted as covariance. Conclusions: There are numerous implications and limitations when considering the results of this study. First, it should be accounted for that conducting online exercise interventions cannot be ruled out as face-to-face sessions. This is one of the greatest and most important limitation of this study. © 2023, Drustvo Pedagoga Tjelesne i Zdravstvene Kulture. All rights reserved.Öğe YOGA TEMELLİ FİZİKSEL AKTİVİTE PROGRAMINA KATILAN OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARIN KAZANIMLARI; EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA FENOMOLOJİK BİR ARAŞTIRMA(2023) Uzunçayır, Dilek; Yılmaz, Sevim Handan; Yarayan, Yunus EmreBu araştırmanın amacı; yoga temelli fiziksel aktivitenin otizm spektrum bozukluğu tanılı çocukların fiziksel gelişim, bilişsel gelişim ve psikososyal gelişim durumları üzerindeki etkilerinin anne, baba, sınıf öğretmenleri ve özel eğitim öğretmenleri perspektifinden inceleyen bir çalışmanın yürütülmesidir. Araştırmada, fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmaya, kaynaştırma öğrencisi olan ve özel gereksinimli çocuklara destek eğitim hizmeti sağlayan uygulama biriminde bireysel veya grup eğitimi alan ve yaşları 7-8 yaş aralığı olan otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 3 çocuk ve bu çocukların anne ve babaları, sınıf ve özel eğitim öğretmenleri katılmıştır. Araştırmanın verileri “yarı yapılandırılmış görüşme” tekniği ile toplanmış, verilerin analiz edilmesinde “içerik analizi” yönteminden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda otizm spektrum bozukluğu tanılı çocukların yoga temelli fiziksel aktivite programı öncesinde fiziksel gelişim, bilişsel gelişim ve psikososyal gelişim noktasında sorunlar yaşadıklarını ancak yoga temelli fiziksel aktivite uygulamaları sonrasında mevcut sorunların azalarak çocukların bahsi geçen gelişim alanlarında olumlu gelişmeler sergilediklerini belirlenmiştir.