Yazar "Gedik, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 9. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İSTİKLAL MARŞINDAKİ KELİMELERİN ANLAMLARINI BİLME DURUMLARININ İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2013) Orhan, Salih; Gedik, MehmetMilli marşlar bir milleti millet yapan değerlerin süzüldüğü ve en öz şekilde dile getirildiği edebi metinlerdir. Dolayısıyla bu metinlerin doğru anlaşılması ve gelecek kuşaklara en doğru şekilde anlatılabilmesi milletler açısından hayati bir öneme sahiptir. Marşların doğru olarak anlaşılmasında yazıldıkları dönemin şartlarının bilinmesinin yanı sıra metnin dilinin de bilinmesi gerekmektedir. Milli marşımızın kelimelerinin gerek lügat manalarının gerekse de metin bağlamındaki manalarının doğru bir şekilde anlaşılabilmesi bu anlamda son derece önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı lise birini sınıf (9.sınıf) öğrencilerinin İstiklal Marşı'nda geçen anahtar kelimelerin anlamlarını bilip bilmediklerini tespit ederek İstiklal Marşı'nı anlama düzeyleriyle ilgili çıkarımlarda bulunmak ve bundan hareketle öğretmenlere özellikle de Türkçe ve edebiyat öğretmenlerine tavsiyelerde bulunmaktır. Bu çalışmada açık uçlu sorulardan oluşan başarı testi uygulanmıştır. Bu nedenle çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan başarı testi Ilıca İMKB Yavuz Selim Anadolu Öğretmen Lisesi, Merkez Anadolu Lisesi ve Nenehatun Kız Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinden oluşan üç yüz altmış altı (366) öğrenciye araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Örneklemdeki okulların lise türlerinin aynı olmasına dikkat edilmiştir. Araştırmanın sonucundaÖğe Altı şapka düşünme tekniğinin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi(2012) Epçaçan, Cahit; Ulaş, Halim; Orhan, Salih; Epçaçan, Cevdet; Gedik, MehmetBu çalışmada altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerini geliştirmesi üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın amacı dikkate alınarak 2010-2011 eğitim öğretim yılı II. Yarıyılında Erzurum ili Palandöken ilçesi Alparslan İlköğretim Okulundan seçilen 30 öğrenciden oluşan deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Bu gruplar öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve başarı durumları dikkate alınarak oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarında ön test ve son test uygulanmış ve veriler \"Yazma becerileri değerlendirme formu\" dikkate alınarak incelenmiştir. Her iki grubun da ön testlerinin benzer olduğu görülmüştür. Son test açısından kıyaslandığında ise altı şapkalı düşünme tekniğinin serbest yazma yöntemine göre daha başarılı olduğu görülmüştür.Öğe Çocuk gelişimi bölümü 2. sınıf öğrencilerinin “Müdür” kavramına ilişkin metafor algıları(Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | Journal Of Socıal Scıences Institute, 2015) Pesen, Ata; Kara, İdris; Gedik, MehmetBu çalışmada, okulöncesi okullarında staj uygulamalarına devam eden çocuk gelişimi bölümü 2. Sınıf öğrencilerini “müdür” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yoluyla irdelenmeye çalışılmıştır. Bu amaç çerçevesinde 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Siirt Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi bölümü 2. Sınıflarında okuyan ve staj uygulamalarına katılan öğrencilerden 80 öğrenciye “Okul Müdürü…………………gibidir. Çünkü ………………….” Cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Nitel olarak gerçekleştirilen bu araştırma “olgu bilim” modeline göre yapılmıştır. Elde edilen verilerin nitel analizinden, çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin “müdür” kavramına ilişkin 46 farklı metafor oluşturdukları tespit edilmiştir. Üretilen metaforlar kategorik olarak 13 başlık altında sınıflandırılmıştır. En fazla metafor üretilen kategoriler sırasıyla “olumsuzluk unsuru olma” ve “etkisiz bir unsur olma” kategorileri iken en az metafor üretilen kategoriler “yönlendirici/Yol gösterici olma” ve “Mekanik bir varlık olma” kategorileri olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre staj uygulamalarına giden çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin genel olarak olumsuz bir müdür algısına sahip olduğu tespit edilmiştir.Öğe ÖĞRENCİLERİN SOSYAL ETKİNLİKLERE KATILIMLARININ KONUŞMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE ETKİSİ(2014) Gedik, Mehmet; Orhan, SalihToplumsal bir varlık olarak insanın kendisini doğru ve etkili olarak ifade edebilmesini sağlamak eğitimin en önemli hedeflerinden biridir. Zira insan çevresiyle sürekli olarak bir etkileşim halindedir. Bu da zorunlu bir iletişimi ortaya çıkarmaktadır. Bu anlamda bireyler günlük hayatta en çok konuşma becerisinden faydalanmaktadırlar. Geliştirilebilir bir dil becerisi olan konuşmanın daha etkili olarak kullanılabilmesi ve bu becerinin öğrencilere kazandırılabilmesi büyük bir önem arz etmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin gerek sınıf içinde gerekse daha büyük topluluklar karşısında kendilerini ifade edebilmelerine imkân verecek etkinliklerde bulunmak eğitimcilerin önemle sağlanmasında gerek belirli gün ve haftalarla ilgili programlarda gerekse ders dışı etkinliklerde öğrencilerin aktif olarak görev almaları oldukça önemlidir Bu çalışmada öğrencilerin okullardaki sosyal etkinliklere katılımlarının konuşma becerilerini geliştirmeye etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın amacı dikkate alınarak 2012-2013 eğitim öğretim yılı II. Yarıyılında Erzurum ili Palandöken ilçesi Alparslan Ortaokulundan seçilen 30 ar öğrenciden oluşan deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarına ön test uygulanmış \"Konuşma gözlem formu\" dikkate alınarak veriler elde edilmiştir. Alınan veriler üzerinde yapılan değerlendirmelerde her iki grubun da ön testlerinin birbirlerine benzer olduğu görülmüştür. Daha sonra deney grubu öğrencilerinin çeşitli etkinliklere katılımları sağlanmış ve dört hafta sonra her iki gruba son test yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programıyla çözümlenmiş ve son test açısından kıyaslandığında sosyal etkinliklere katılan öğrencilerin sosyal etkinliklerde görev almayan öğrencilere göre konuşmaya uygun ifadeyle başlama, konuşurken önemsenen bilgileri vurgulama, bulunduğu ortama uygun konuşma, Standart Türkçe ile konuşmasında ve Türkçenin kurallarına uygun cümleler kurmada konuşma becerilerini geliştirme hususunda daha başarılı olduğu görülmüştür.Öğe ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ(2014) Sevim, Oğuzhan; Gedik, MehmetBu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 389 ortaöğretim öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Sevim (2012) tarafından hazırlanan \"Konuşma Kaygısı Ölçeği (KKÖ)\" ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ile bağımsız örneklemler için tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının sınıf düzeyine ve okul türüne göre anlamlı farklılık göstermediği; cinsiyete, Türkçe ve edebiyat dersine karşı tutumlarına göre ise anlamlı farklılık gösterdiği anlaşılmıştırÖğe ORTAOKUL 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN BAŞARI VE KALICILIĞA ETKİSİ(2017) Gedik, MehmetBu çalışmanın amacı, ortaokul 2. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel oyunlardan faydalanılmasının başarı ve kalıcılığa etkisini ortaya koymaktır. Araştırma deneysel yöntem içerisinde yer alan ön test-son test kontrol gruplu modelinden olup yarı deneysel bir nitelik taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Erzurum ili Palandöken ilçesinde bulunan farklı sosyoekonomik bölgelerdeki okullardan random (rastgele) yöntemle seçilmiş üç okuldaki öğrencilerden oluşmaktadır. Deney (eğitsel oyun) grupları, birinci okuldan 33, ikinci okuldan 30 ve üçüncü okuldan 22 toplamda 85 öğrenci; kontrol gurupları ise birinci okuldan 35, ikinci okuldan 33 ve üçüncü okuldan 22 toplamda 90, genel toplamda 175 altıncı sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada okuma becerisini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmıştır. Veriler araştırmacının hazırlamış olduğu \"Okuma Becerisi Başarı Testi\" (OBBT) ile toplanmış ve uygulama sonucu elde edilen veriler, SPSS 18.00 kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlar yapılmıştır. Ayrıca kontrol ve deney gruplarının başarı düzeylerini karşılaştırmak amacı ile uygulanmış ön ve son testlerin analizi bağımsız gruplar için, \"bağımsız t testi\" kullanılarak yapılmıştır. Sonuç olarak eğitsel oyunlarla öğretim tekniğinin öğrencilerin okuma becerisinin geliştirilmesinde mevcut öğretim programı yaklaşımlarına göre daha etkili olduğu tespit edilmiştir.Öğe The place of my dear sister cartoon in childrens linguisticdevelopment in Turkey(International Journal of Educational Policy Research and Review, 2016) Gedik, Mehmet; Akın, ErhanThis research, aimed to investigate about the word diversity of the which cartoons directly affect the vocabulary of individuals and their availability in Turkish lessons. With this purpose, the researchers examined the first 25 parts of the cartoon “My Dear Sister” which is aired on TRT Child Channel as an examining subject. To have more detailed information about the examining subject, the researchers used the document review model which is one of the qualitative research patterns. The data obtained in the research were analyzed via content analysis method. As a result of the research it is concluded that the cartoon includes many words about, phrases, proverbs, fruits, vegetables, art, sports, furniture, clothing-accessory, technology, music, animal names, geography and values given. And therefore the cartoon is very rich about the word dıversıty. It is considered by the families and the educators that, this cartoon can be an affective material for the vernacular education for the proper aged children. Besides it is observed that there are very suitable words and word groups for giving cultural education for these children and developing their imaginary worlds. It is observed that, this cartoon can be available as a material for Turkish lessons, particularly word trainings. According to these conclusions, there have been suggestions about the working area.Öğe Şener Şen`in başrol oynadığı filmlerde kullanılan atasözleri ve deyimler üzerine bir inceleme(TURAN-SAM - TURAN(TÜRK DÜNYASI) Stratejik Araştırmalar Merkezi, 2016) Gedik, Mehmet; Akın, ErhanMedya araçlarının günümüzde dil üzerindeki etkisi artık kabul edilen bir durum olmuştur. Bireyler okul hayatına başlamadan dilin kullanımını aile ve medya araçlarından öğrenmeye başlamaktadırlar. Bu kullanım durumu okul hayatı boyunca da devam etmektedir. Öğrenciler televizyon, internet, sinema gibi medya ve sosyal medya yoluyla söz varlıklarını geliştirmeye devam ederler. Bu çalışmada, Şener Şen filmlerinde kullanılan deyim ve atasözleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu yolla sinema filmlerinde kullanılan deyim ve atasözleri üzerinde durulmuş ve özelde Şener Şen'in başrol oynadığı filmler ele alınıp incelenmiştir. İnceleme yapılırken doküman incelemesi ve kategorisel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Kategori olarak deyim ve atasözü üzerinde durulmuştur. İncelenen filmlerde geçen deyim ve atasözleri filmlerin isimleri başlığı altında ve geçtiği zaman belirtilerek verilmiştir. Çalışmanın sonucunda konu ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.Öğe TEK KİŞİLİK GÖSTERİLERDE (STAND-UP) KULLANILAN ARGO DİLİNİN TESPİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME(2016) Gedik, Mehmet; Akın, ErhanAraştırmanın amacı, günümüzde modern meddah olarak da adlandırılan ve popüler kültürde stdand-up(çı), showmen vb. adlarla anılan kişiler tarafından sunulan gösterilerde kullanılan argo dilini tespit etmektir. Bu çalışmada, tek kişilik gösterileri incelenen kişiler; Ata Demirer, Cem Yılmaz, Atalay Demirci'dir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Elde edilen veriler, içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda özellikle Ata Demirer ve Cem Yılmaz'ın gösterilerinde, argo dilini sıkça kullandıkları, gösterilerinin merkezinde argo dilinin olduğu tespit edilmiştir. Atalay Demirci'nin ise gösterilerinde argo dilini çok sık kullanmadığı görülmüştür. Araştırmanın sonunda argo dili çalışma alanı ile ilgili önerilerde bulunulmuşturÖğe Tek kişilik gösterilerde stand up argo dilinin kullanımı üzerine bir inceleme : Ata Demirer Cem Yılmaz Atalay Demirci Örneği(EKEV Akademi Dergisi, 2016) Gedik, Mehmet; Akın, ErhanAraştırmanın amacı, günümüzde modern meddah olarak da adlandırılan ve popüler kültürde stdand-up(çı), showmen vb. adlarla anılan kişiler tarafından sunulan gösterilerde kullanılan argo dilini tespit etmektir. Bu çalışmada, tek kişilik gösterileri incelenen kişiler; Ata Demirer, Cem Yılmaz, Atalay Demirci'dir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Elde edilen veriler, içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda özellikle Ata Demirer ve Cem Yılmaz'ın gösterilerinde, argo dilini sıkça kullandıkları, gösterilerinin merkezinde argo dilinin olduğu tespit edilmiştir. Atalay Demirci'nin ise gösterilerinde argo dilini çok sık kullanmadığı görülmüştür. Araştırmanın sonunda argo dili çalışma alanı ile ilgili önerilerde bulunulmuşturÖğe Türkçe ders kitaplarına yönelik Türkçe öğretmenlerinin görüşlerini belirleme çalışması -Siirt ili örneği-(Akademik Bakış Dergisi, 2016-11) Gedik, Mehmet; Pesen, Ata; Tekin, BilalEğitim sistemlerinin vazgeçilmez bir öğesi olan anadili öğretimi, ülkemiz eğitim sisteminde son derece önemli bir yer teşkil etmektedir. Yapılan birçok çalışmada Türkçe öğretiminin, bireyin günlük yaşamındaki kaliteyi ve diğer derslerdeki başarısını etkilediği ortaya konmuştur. Türkçe öğretiminin hem ders başarısını hem de yaşam becerilerini etkilediği göz önüne alındığında, Türkçe öğretimine verilmesi gereken önem daha iyi anlaşılmaktadır. Türkçe öğretiminde niteliğin artırılması, hedef - kazanımların gerçekleştirilmesi; öğrenci, öğretmen ve ders kitaplarının işlevselliği ve birbirine uyumu ile yakından ilgilidir. Bu çalışma Türkçe öğretmenlerinin, Türkçe ders kitaplarına yönelik görüşlerini belirleme amacıyla yapılmış ve Siirt ilinde görev yapan öğretmenlere, önceden yapılandırılmış anket formu sunulmuştur. Ankete katılan öğretmenlerin demografik durumları tespit edilmiş, anket sorularına verdikleri cevaplar, SPSS 21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar tablolaştırılarak değerlendirilmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin, ders kitaplarının içeriğini ve sunumunu beğenmedikleri, kitapları dilbilgisi konularında eksik gördükleri, bunun yanında ders kitaplarını merkezi sınavlara hazırlama konusunda yetersiz buldukları için, ders kitaplarının kullanımıyla birlikte ek kaynaklara yönelmek zorunda kaldıkları ortaya konmuştur.Öğe TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ VE ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN GENÇLİĞE HİTABEDEKİ KELİMELERİN ANLAMLARINI BİLME DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRLMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2014) Orhan, Salih; Gedik, Mehmet; Özkoyuncu, YaseminMilletleri var eden değerlerin gelecek nesillere öğretilmesi ve bu değerlerin nesiller tarafından doğru biçimde anlaşılması büyük bir öneme sahiptir. Bu değerlerin aktarımında okullarda eğitim-öğretim sürecinde kullanılan metinlerin önemi yadsınamaz. Hiç kuşku yok ki Türk milletine ait değerlerin öğretiminde kullanılabilecek metinlerin başında Gençliğe Hitabe gelmektedir. Metnin anlaşılmasında metindeki kelimelerin metin içindeki anlamlarının öğrenciler tarafından ne oranda bilindiği önemlidir. Bu çalışmada geleceğin birer öğretmen adayı olan Öğretmen Lisesi ve Eğitim Fakültesi öğrencilerinin Gençliğe Hitabe'yi anlama düzeylerinin hangi seviyede olduğu belirlenmiş ve elde edilen sonuçlardan hareketle öğretmenlere tavsiyelerde bulunulmuştur. Çalışma Gençliğe Hitabe'de geçen bazı kelimelerin yer aldığı açık uçlu sorulardan oluşan bir başarı testinin uygulandığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu Siirt Anadolu Öğretmen Lisesinde öğrenim gören 119 öğrenci ve Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 110 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda kelimelerin % 49,50'sinin üniversite öğrencileri, %24,83'ünün lise öğrencileri tarafından bilindiği tespit edilmiştir. Genel olarak müdafaa, istikbal, yegane, namüsait kelimelerinin bilinme oranı birbirine çok yakındır. Ancak dahili kelimesi üniversite öğrencilerinin %62,73'ü tarafından bilinirken lise öğrencilerinin %22,69'u tarafından bilinmiştir. Harici kelimesi üniversite öğrencilerinin %62,73'ü tarafından bilinirken lise öğrencilerinin %21,85'i tarafından bilinmiştir. Özellikle bazı kelimelerin bilinme oranları düşük seviyelerde kalmıştır. Örneğin \"müstevli\" kelimesi üniversite öğrencilerinin %5,54'ü tarafından bilinirken lise öğrencilerinin %100'ü tarafından bilinmemiştir. Cebren kelimesi üniversite öğrencilerinin %0,84'ü tarafından bilinmiştir. öğrencilerinin %55,45'i tarafından bilinirken liseÖğe TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MEDYA OKURYAZARLIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ(2015) Gedik, MehmetGelişen teknoloji sayesinde iletişim araçlarının yaygınlaşması, bu araçların toplumun her kesiminde kullanılmaya başlanması ve özellikle kullanıcıların çoğunluğunu çocukların ve gençlerin oluşturması medya okuryazarlığı eğitimini gerekli hâle getirmiştir. Bu doğrultuda medya okuryazarlığı dersi MEB'e bağlı okullarda seçmeli ders olarak verilmeye başlanmıştır. Aynı zamanda bu dersin dil eğitimiyle ilişkilendirilmesi Türkçe öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının medya okuryazarlığıyla ilgili algılamalarını, görüşlerini ve özellikle yeterliliklerini değerli kılmıştır. Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı dersine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda nitel bir yaklaşımla Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Bölümü öğrencilerinden 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 32 kişilik bir gurupla görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmış ve görüşme sürecinde odak grup görüşme stratejisi takip edilmiştir. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde görüşmenin amacı ve öğrencilerin kişisel bilgileri, ikinci bölümde ise medya okuryazarlığıyla ilgili öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amacıyla hazırlanan sorular yer almaktadır. Yapılan çalışmada elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz tekniğiyle incelenmiş ve Türkçe öğretmeni adaylarının medya okuryazarlığıyla ilgili görüşleri tablolar hâlinde sunulmuştur. Medya okuryazarlığı dersinin amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için elde edilen veriler ışığında öneriler sunulmuştur.Öğe Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe Ders Kitaplarındaki Dinleme Metinlerine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir İnceleme(Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 2016) Akın, Erhan; Gedik, Mehmet…