3) Diğer

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Cumhuriyet Dönemi Türk romanında mitoloji ve retorik
    (Ardahan Ünv., Aralık 2019) Sağlam, M. Halil
    Türk edebiyatının en önemli özelliklerinden biri farklı medeniyetlere mensup toplumların kültürel özelliklerini yansıtmasıdır. Türk edebiyatında Doğu ve Batı medeniyetine ait göstergelerin iç içe kullanılması temelde Türk toplumunun yaşadığı Anadolu coğrafyasından kaynaklanır. Anadolu coğrafyası, farklı din ve inançlara mensup toplulukların asırlarca bir arada yaşadıkları stratejik bir mekândır. Ayrıca bu mekân, üzerlerinde kadim medeniyetlerin kurulduğu Balkan ve Orta Doğu coğrafyasıyla da komşudur. Dolayısıyla Türk toplumunun sosyal, siyasal ve kültürel hayatında medeniyetler arası etkileşimi görmek mümkündür. Medeniyetler arası etkileşimin en önemli göstergeleri mitolojilerdir. Türk edebiyatında evrensel kültüre ait çok sayıda mitolojik unsur bulunmaktadır. Bu çalışmada mitoloji ve roman ilişkisi değerlendirilmektedir. Türk romanlarda güzellik Tanrıçası Venüs ve Aphrodite, Tanrıların kralı Jüpiter, Ateş ve volkanların Tanrısı Hephaistos, ateşi insanlığa getiren Prometheus, kahramanlıklarıyla meşhur Zaloğlu Rüstem gibi farklı medeniyetlere ait mitolojik göstergeler bulunmaktadır. Yunan ve Pers mitolojisine ait bu göstergeler, medeniyetler arası etkileşimin en açık göstergeleridir. Bu çalışmanın temel amacı, romanlarda geçen mitolojiye ait göstergelerin niteliğini ve mitolojik göstergelerin roman sanatına olan katkısını ortaya çıkarmaktır. Romanlarda özellikle Yunan mitolojisine ait göstergeler tespit edilmiştir. Mitolojik göstergeler, anlatıların retorik ve reel yanını güçlendirmektedir. Romanlarda tespit edilen mitolojik unsurlar aynı zamanda Türk toplumunun farklı medeniyetlerle iç içe geçmiş sosyal ve kültürel yaşantısını da yansıtmaktadır. Sanat faaliyetlerin özünde, simgesel ve özgün anlatım vardır. Romanlardan elde edilen bulgular, mitolojinin roman sanatında etkili birer retorik malzemesi olduğunu ve yazarların anlatılarına özgünlük katmak için mitolojik göstergelerden yararlandıklarını ortaya çıkarmaktadır.
  • Öğe
    Sait Faik’in hikâyelerinde karakterler dönüşümü
    (UTAS, Yüzüncü Yıl Ünv. AN, 26-28 EYLÜL 2019) Sağlam, M. Halil
    Sanat eserleri, sanatçının hayata ve insana bakış açısından izler taşır. Sanat eseri bir anlamda sanatçının iç dünyasını görünür ve anlaşılır kılar bir objedir. Sanatçının hayata ve insana karşı bakış açısı değiştikçe eserlerinin tematik yapısında da değişim gerçekleşmektedir. Özellikle şairlerin ve yazarların eserlerinde bu zihinsel değişimi çok daha açık görmek mümkündür. Bu bildiride Türk edebiyatının seçkin yazarları arasında bulunan Sait Faik’in hikâyelerindeki karakterler dönüşümü incelenmektedir. Sait Faik’in hikâyeleri onun hayata ve insana bakış açısına göre üç döneme ayrılmaktadır. Yazar, İlk dönem hikâyelerinde (Semaver, Sarnıç) hayatı sever, insanlara değer verir, yapıcı ve pozitiftir. İkinci dönem hikâyelerinde (Lüzumsuz Adam, Son Kuşlar) hayata ve insanlara karşı olumsuz tavır takınır. Son dönem hikâyelerinde (Alemdağ’da Var Bir Yılan) ise insanlardan uzaklaşır, hatta onları düşünce dünyasından çıkaramaya çalışır. Yazar son dönemde insanlardan ve hayattan kaçış psikolojisi yaşar. Sait Faik’in hikâyelerindeki karakter dönüşümü onun hayata ve insanlara karşı bakış açısını yansıtır. Hikâyelerindeki karakterlerin nitelik ve nicelik bakımından değişimi ve dönüşümü onun psikanalitik gerçekleriyle ilişkilidir.
  • Öğe
    Ortaokul TÜrkçe Ders Kı taplarında Empatı Kurarak Dİnleme ve KonuŞma Etkınlıklerı Üzerıne Bır Değerlendırme ÇalıŞması
    (HASAN KALYONCU ÜNV BİLGİ ŞÖLENİ, 2019-04-26) SAĞLAM, M. HALİL
    Empati (duygudaGlık) bir insanın kendini bir baGkasının yerine koyarak onun duygu ve düGüncelerini hissetmesidir. BaGkalarının değer yargılarını, üzüntülerini, sevinçlerini ve ideallerini anlamanın en etkili yolu empati kurmaktır. Empati duygusu, bireylerin saygı, sevgi ve dayanıGma bağlarını güçlendirir. Bu sebeple modern toplumlar, bilgiyi edinen, üreten, geliGtiren bireyler yetiGtirmek kadar empati kurabilen bireyler yetiGtirmeyi de önemser. Eğitim öğretim programlarında öğrencilerin empati kurma becerilerine yönelik farklı metot ve teknikler uygulanmaktadır. Türk Milli Eğitim Programlarında empati bir değer olarak görülmekte; bütün ders programlarında da bu değere yer verilmektedir. Özellikle Türkçe Dersi Öğretim Programında empati değerine daha kapsamlı yer verildiği görülmektedir. Dinleme, okuma, konuGma ve yazma becerileri üzerine planlanan Türkçe Dersi Öğretim Programında empati kurma kazanımları 7. ve 8. sınıf seviyesinde yer almaktadır. KonuGma ve dinleme stratejileri arasında yer alan empati kurma kazanımları “KiGisel GeliGim, Birey ve Toplum” temalarıyla iliGkili kılınmıGtır. Türkçe ders kitaplarında öğrencilerin empati kurma becerilerini geliGtirmeye yönelik etkinlikler de bulunmaktadır. Bu çalıGmanın temel amacı: Türkçe ders kitaplarında yer alan empati kurarak dinleme ve konuGma etkinliklerini analiz etmektir. ÇalıGmada nitele araGtırma metodu uygulanmaktadır. ÇalıGmanın sınırlılığı empati kurarak dinleme ve konuGma kazanımlarının yer aldığı MEB yayınları 7. ve 8. sınıf ders kitaplarıdır. ÇalıGmanın problem cümleleri Gu Gekilde belirlenmiGtir? Ders kitaplarında yer alan dinleme ve konuGma stratejileri öğrencilerin empati kurma becerilerini geliGtirebilecek nitelikte midir? Etkinliklerde yer alan sorular, öğrencilerin yansıtıcı düGünme becerilerini geliGtirmekte midir? Etkinlikler, empati kurarak dinleme ve konuGma tekniğinin diğer dinleme ve konuGma tekniklerinden farklı olduğunu gösterir nitelikte midir? Yapılan araGtırma sonucunda empati kurarak dinleme ve konuGma etkinliklerinin öğrencilerin empati kurma becerilerini sağlayacak nitelikte ve yeterlilikte olmadığı tespit edilmiGtir.Etkinliklerdeki soruların çoğu öğrencilerin eleGtirel dinleme ve konuGma becerisini geliGtirmeye yönelik sorulmaktadır. ÇalıGmada öğrencilerin empati kurma becerilerine yönelik soruların arttırılması ve empati kurarak dinleme ve konuGma kazanımlarının daha alt sınıf seviyelerine göre planlanması önerilmektedir.
  • Öğe
    Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Metinler Arasılık
    (Hasan Kalyoncu Üniversitesi 6. ULUSLARARASI MULTİDİSİPLİNER ÇALIŞMALARI KONGRESİ (26-27 Nisan 2019, Gaziantep, Türkiye), 2019) SAĞLAM, HALİL SAĞLAM
    Metinler arasılık bir metnin bir baGka metinle iliGkili olduğunu tanımlayan bir kavramdır. Türkçe ders kitaplarında öğrencilerin metinler arası iliGki kurma becerilerini geliGtirmeye yönelik etkinlikler bulunmaktadır. Etkinliklerde öğrencilerden okudukları veya dinledikleri metinlerle daha önce okudukları metinler arasında iliGki kurmaları istenmektedir. Metinler arasılık etkinliklerinde öğrencilere metinlerin temaları, biçimleri, mesajları, bakıG açıları, yer, zaman ve kahramanlar gibi unsurları sorulmaktadır. Metinler arasılıkla ilgili sorular, öğrencilerin bilgiyi araGtırma, keGfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerini geliGtirmektedir.Metinler arası etkinlikler, öğrencilerin okuma kültürlerine katkı sağlamakla birlikte öğrencilerin okuma zevkini de geliGmektedir. Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda metinler arasılıkla ilgili kazanımlar, dördüncü sınıfta baGlatılmakta ve sekizinci sınıfa kadar aralıksız devam etmektedir. Öğretim programında okuma ve yazma kazanımları metin içi, metin dıGı ve metinler arası okuma yoluyla anlam oluGturmayı sağlayacak Gekilde yapılandırılmıGtır. Türkçe ders kitaplarındaki metinler arasılıkla iliGkili etkinliklerinin ders programında belirlenen kazanımlarla uyumlu olup olmadıkları bir araGtırma konusudur. Bu çalıGmada ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler arası etkinliklerin hedef kazanımlarla iliGkisi değerlendirilmektedir. ÇalıGmanın temel amacı öğrencilerin okuma becerisini geliGtirmeye yönelik etkinliklerinin niteliğini ve niceliğini ortaya çıkarmaktır. Nitel araGtırma metodunun uygulandığı çalıGmada MEB yayınlarına ait (2018) ortaokul Türkçe ders kitapları incelenmektedir. AraGtırma sonucunda metinler arasılık etkinliklerinin sınıf seviyelerine göre arttırılması ve dördüncü sınıftan itibaren belirlenen kazanımların ve etkinliklerin daha alt sınıflardan itibaren belirlenmesi önerilmektedir.
  • Öğe
    İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ KELİMEDE ANLAM KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISINA ETKİSİ
    (International Journal of Languages' Education, 2017) Akın, Erhan; Kara, Seyithan
  • Öğe
    Yabancılara Türkçe Öğretiminde Çoklu Ortama Dayalı Öğretimin Kullanımı İle Bu Yönde Yapılan Çalışmalar Üzerine Alan Yazın İncelemesi
    (10. Dünyada Türkçe Öğretimi Bilgi Şöleni. Ankara Üniversitesi TÖMER, 2015) Akın, Erhan
  • Öğe
    Türkçe öğretmenlerin hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere yönelik görüşlerini incelenmesi.
    (9. ULUSLARARASI TÜRKÇENIN EĞITIMI-ÖĞRETIMI KURULTAYI, 2016) Akın, Erhan
  • Öğe
    Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe Ders Kitaplarındaki Dinleme Metinlerine Yönelik Görüşleri Üzerine Bir İnceleme
    (Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 2016) Akın, Erhan; Gedik, Mehmet