Yazar "Uyar, Mahmut" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe MOBİL GÜÇ SANTRALLERİNDE BİYOYAKIT KULLANILMASININ DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ(2020) Uyar, Muhammed Mustafa; Esen, Hikmet; Uyar, MahmutBu çalışmada kanola, soya ve atık ayçiçeği yağlarından baz katalizörlü transesterifikasyon reaksiyonu uygulanarak biyodizel üretilmiştir. Bu yağlardan üretilen biyodizeller TS-EN 14214 standarlarına uygun olduğu araştırılmıştır. Üretilen yakıtlar dizel yakıtla %5, %10 ve %20 oranlarında karıştırılarak üç silindirli direkt püskürtmeli bir dizel motorda test edilmiştir. Motor performans ve emisyon karekteristikleri dizel yakıt ile kıyaslanmıştır. Ayrıca biyodizel ve dizel yakıt kullanılması durumundaki elektrik üretim maliyetleri karşılaştırılmıştır. Deneysel sonuçlara göre; biyodizel karışımlarının dizel yakıt ile benzer özellikler gösterdiği tespit edilmiştir. Dizel yakıt içerisindeki biyodizel oranının artması ile özgül yakıt tüketiminde ve egzoz çıkış sıcaklığında artış gözlenmiştir. Motordaki biyodizel kullanımı dizel yakıt ile kıyaslandığında HC, CO, duman emisyonlarında düşüş, CO2, NOX ve O2 değerlerinde artış olduğu görülmüştür. Yapılan motor testleri sonucunda biyodizel ve karışım yakıtlarının dizel motorda yapısında değişiklik yapılmadan kullanılabilirliği sonucuna varılmıştır. Biyodizellerin yağlama özelliği olduğundan dolayı aşınmalar konusunda dizel yakıta kıyasla daha fayda sağladığı görülmüştür. Ayrıca hava kirliliğini azıltıcı etkisi olduğu için dizel motorlar için alternatif bir yakıt olacağı görülmüştür. Test yakıtları arasında en düşük üretim maliyetinin atık ayçiçeği yağı biyodizeli olduğu tespit edilmiştir. Dizel yakıt kullanımında 1 kW elektrik, 2.12 TL'ye üretilirken, %20 oranında atık ayçiçeği yağı biyodizeli (AAYB20) yakıtının kullanımında ise 1.99 TL bedel karşılığında üretilmiş olduğu tespit edilmiştir.Öğe Production of low sulfur diesel-like fuel from crude oil wastes by pyrolytic distillation and its usage in a diesel engine(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2022) Uyar, Mahmut; Aydin, HuseyinIn the present study, a diesel-like fuel was produced from crude oil sludge with the method of catalytic pyrolysis. The initial liquid that was derived from the direct pyrolysis has considerably high sulfur content. Therefore it was subjected to two stage novel desulfurization methods. At the first stage the pyrolysis reactions were applied with perlite, CaO, Ca(OH)(2) and zeolite catalysts. The sulfur content was reduced by 52.63% with using 10% perlite as the novel catalyst. As the second stage, in the acidic desulfurization reactions, the sulfur content of this liquid was reduced by 82.31% which means that the cumulative sulfur reduction was by 91.32%. At the end of both stages, low-sulfur diesel-like fuel (LSDLF) has 0.132% sulfur amount, highly similar to that of diesel fuel (DF) 0.1%. It was determined that the density and viscosity values of the LSDLF were close to those of DF, but its cetane number and heating values were slightly lower along with little higher sulfur content. The pure diesel-like fuel LSDLF100, its blend the LSDLF50 and the DF were tested in a single-cylinder and direct injection diesel engine. The engine performance characteristics and exhaust emission values obtained from these tests were comparatively examined. It was concluded that the obtained fuels can be used in diesel engines without any engine operations problems such as injector sticking, difficult start, overabundance noise, black smoke exhaust or any engine modifications. (c) 2021 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe The Effects of Apricots Seed Oil Biodiesel with Some Additives on Performance and Emissions of a Diesel Engine(2016) Hazar, Hanbey; Uyar, Mahmut; Aydın, Hüseyin; Şap, EmineThe purpose of this experimental work is to investigate influences of using manganese (Mn) as a combustion catalysts on apricot seed oil based biodiesel production and its engine out parameters. The metal based additive (Mn) was added to biodiesel (B50) at different dosages of 20-40-60 ?mol/L. Also, other additives the propylene glycol and dodecanol were added into apricot seed oil biodiesel (B50) at rates of 5% and 1%, respectively for preparing test fuels.This additives improved flash point, pour point and viscosity of the biodiesel (B50) fuel. Experiments were carried out to clarify the effects of all additives added to biodiesel on performance and emission characteristics of a three-cylinder DI diesel engine operated at a constant speed of 1500 rpm and different loads from 2,50 to 10 kW. The engine test results revealed that specific fuel consumption, NOx were not changed significantly with the adding additives to biodiesel (B50) fuel, while CO, HC and smoke emission profiles were improved.