Yazar "Toytok, Esef Hakan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV HAZIRLIK SÜRECİNDEKİ DESTEK AĞLARININ SOSYAL AĞ ANALİZİ(2019) Toytok, Esef Hakan; Eren, Zeynep; Gezen, Mahmut OnurBu çalışmanın temel amacı Liseye Geçiş Sınavı’na hazırlanan 8.sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık sürecinde birbirlerinden aldığı formelve informel destek ilişkilerini ortaya koymaktır. Nitel ve sosyal ağanalizi yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yaklaşımı ileyürütülen araştırmaya Batman ili merkezinden 10 öğretmen ve 58öğrenci destek vermiştir. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitimöğretim yılında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır.Araştırmada toplanan verilerin analizinde, nitel verilerde betimsel veiçerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sosyal ağ analizi verilerininanalizinde UCINET 6.0 yazılımı ile yoğunluk, ağ merkezileşme ölçümlerive yapısal boşluk analizleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilenbulgulara göre, sınava girmek zorunlu olmamasına rağmen tümöğrenciler sınava girmeyi istemektedir. Araştırmaya katılanöğretmenlere göre, sınav sistemindeki değişiklik öğrencilerin kaygıdüzeyini azaltabilir. Araştırmanın sosyal ağ analizi bulgularına göresınava hazırlanan öğrenciler, akran gruplarından destek almaktadır.Araştırmanın sosyal ağ analizi bulgularına göre, ağ içinde kurulabilecekmaksimum kurulabilecek ağ ilişkilerinin % 45’i kurulmuştur.Araştırmada, hem görsel hem de ağ analizine özgü ölçümlerinkullanıldığı sosyal ağ analizi yöntemiyle sınava hazırlanan sekizinci sınıföğrencilerinin sınav sürecinde karşılıklı destek ağları çalışma, eğlenmeağları ile karşılaştırılarak ortaya konmuş ve analiz edilmiştir. Akrandestek ağındaki yoğunluk analizine göre, kapasitenin neredeyse yarısı,eğlenme ağındaki kapasitenin üçte biri ve çalışma ağındaki kapasiteninbeşte birinin kullanıldığı belirlenmiştir.Öğe An Analysis Of Distribution And Causes Of Discipline Problems Encountered In Vocational High Schools According To Grade Levels(Iclel Conferences, 2016) Toytok, Esef Hakan; Yildirim, Mehmet Behet BahadirAs it is known that school and classroom management are rather important in creating an effective school. Demonstrating an effective functioning of the school and classroom according to the purpose also requires to comply with certain rules. Failure to follow these rules leads the emergence of disciplinary problems. Schools are graded as elementary, middle and high school and varied in structure as a type such as Social Sciences, Anatolian and Vocational High Schools. Because of its structure, it is known that the intensity of the discipline problems have increased especially in Vocational High Schools. The purpose of this research is to determine how the discipline problems of the students studying in vocational high schools in Siirtcity center are distributed with respect to class-level variable and the causes of these discipline problems. Ethnographic (culture analysis) method as one of the qualitative research methods was used in this research. This research was conducted by examining the disciplinary board decision books of five Vocational High Schools in Siirt city center between 2011-2016 and conducting an individual 9-question semistructured interview form with school administrators whose are the members of this board, 3 Counselors and 5 Teachers. Descriptive analysis was used for the data obtained in the interviews and tabulation method was used for comparisons with the records of the disciplinary committee decision book. According to the results obtained in this study, it was observed that discipline incidents vary according to grade level. Most penalties were given to 11. grade classes, while the minimum penalties were given to 12. grade classes, while the students are punished, yet awarding mechanism does not work at all. Another result obtained from the study is that, with changes in school management, new administrators tend to give more penalties. It was also observed that disciplinary committees are not being effective in preventing and fighting against unwanted student behaviours, and punished students were found to be penalized again for the same offense.Öğe Cynicism in organizations and personal stress perception: A correlational screening research(Sakarya University, 2016) Toytok, Esef Hakan; Çelepçikay, EdaNowadays, success appears as one of the quite poplar and ubiquitously looked for fundamental personal characteristics. In general, success is accepted as progress towards a desired result. Success motive is one of the essential causes that enables individuals pursue their objectives. It is observed that individuals with success desire and with need to satisfy this desire are easier to steer towards organizational purposes. In contrary to success, organizational cynicism term that expresses a negative attitude. In short, organizational cynicism term is defined as the negative attitude of individuals towards the organization and belief of individuals reflecting that the organization that the individuals work is far away from honesty. Organizational cynicism arises when individuals’ fundamental expectations such as sincerity, justice, and honesty are not met. In this context, organizational cynicism is interpreted as a reaction from workers against organizational policies and applications. The main purpose of this research is revealing the relationship and the level of relationship between two fundamental terms that are organizational cynicism and personal success, and in this sense, bringing a point of view in the name of effectiveness to organizations. A qualitative way is followed and descriptive correlational screening model is used in this study. The universe of research consists only Uskudar district of Istanbul city. The working group of the research consist of middle schools in Yavuz Turk neighborhood in Uskudar district. Data that are obtained in this research are analyzed using R version 3.3.0 and SPSS version 21.00 programs and findings that are obtained are interpreted in a tabular form. Based on the data revealed as a result of this research, there is a significant but small negative relationship between personal success and organizational cynicism. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.Öğe Design and evaluation of web based science learning environments(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015-08) Çetin, Ali; Toytok, Esef Hakan; Korkmaz, MehmetWeb based learning has found its place in educational methods with the development of internet and internet technologies. The materials, that used with web based learning environments, should have some properties like visualization, pedagogic acceptance and convenience for students level. The purpose of this study is to construct two web based science environments for 9th grade students with using two different educational methods: inquiry with 5E learning cycle and expository with expository texts. These web environments are named as Web Based Inquiry Learning Environment (WILE) and Web Based Expository Learning Environment (WELE). Both environments are prepared for "conservation of energy" subject in 9th grade physics lesson. In evaluation part of this study, WILE is tested in two classrooms with 27 students and WELE is tested with 15 students. Students wrote their opinions to WILE and WELE, then 4 students interviewed for WILE and 2 students for WELE. Interview results and general opinions of students, a physics teacher and two physics education experts are represented in evaluation part.Öğe Does Project Children's University Increase Academic Self-Efficacy in 6th Graders? A Weak Experimental Design(Mdpi, 2019) Toytok, Esef Hakan; Gurel, SungurThe purpose of this study is to determine whether students' academic self-efficacy levels increase through a 20 week of education that is based on the problem-based learning theory and transmitted in an inter-disciplinary manner in Project Children's University. The project aimed to teach students to learn how to learn. Eventually, students will be life-long learners and gain sustainable learning skills. In order to observe the effect of Project Children's University, academic self-efficacy levels are measured in terms of self-efficacy in ability, context, and education quality domains. Changes in treatment group students' academic self-efficacy levels are modeled in growth curve modeling framework throughout three waves. Then, they are compared with those of control group students using Welch's t test. Results have shown that the levels of academic self-efficacy throughout the research have fallen significantly for the treatment group students. In addition, the levels of self-efficacy in ability of the treatment group students were significantly higher than the levels of the control group students. On the other hand, the levels of context of the treatment group students were significantly lower than the levels of the control group students. In conclusion, Project Children's University has failed to increase students' academic self-efficacy levels, but entitled them to understand what academic self-efficacy really means, to socialize, to be self-confident students, and to criticize themselves more rationally.Öğe The Effects Of Pedagogical Training Program On Students' Professional Attitudes And Self Efficacy Levels(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015-08) Toytok, Esef Hakan; Çeti̇n, AliObviously, one of the most important elements of education is teacher. The effect of the teacher is very high and the importance of professional attitudes and self-efficacy levels of teachers are improving in each day. Nowadays, pedagogic training program is going on for the students that are graduated from the other faculties than education. At the end of this certificate program, these students are being teachers. This study aims to investigate the effects of pedagogic training program on students' professional attitudes and self efficacy levels. A weak experimental design is conducted for the study. Experimental design is known as one of the quantitative research methods. The population of the study are 1037 Siirt university pedagogical training program students. This program started in July 2014 and finished in January 2015. Professional Attitude Scale (PAS) and Teacher Self-Efficacy Scale (TSS) are used as pre-test at the beginning and post-test at the end of the study. PAS is developed by Çetin (2006) and includes 35 items and TSS is developed by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and includes 24 items. At the end of the study, there is no statistically significant difference between pre-test and post test scores on participants' professional attitudes scores and its subscales love, value and appropriateness. Additionally there is a statistically significant difference on participants self-efficacy scores and its to subscales student participant and teaching strategies.Öğe Environmental conditions of the city in which teachers serve and their organizational commitment perception levels(Kamla-Raj Enterprises, 2016) Toytok, Esef Hakan; Korkmaz, Mehmet; Anik, SabriThis paper aimed to reveal how environmental conditions influence organizational commitment. The study group consisted of teachers who serve in central Sirnak city. The paper is a mixed model and it utilized the descriptive survey model, which is a quantitative research method, for measuring the organizational commitment level of teachers, and descriptive analysis, as a qualitative study method, for finding out the influence of environmental factors. It was concluded based on the results obtained from the paper that the organizational commitment levels of teachers were low. It can be said that the reason for this situation is that almost all of the teachers serving in the city of ??rnak are reappointed away from this region before they complete their fifth year. As for the reasons why teachers do not stay in the region for more than five years, it was found that safety of life is their main concern. © Kamla-Raj 2016.Öğe Influence of School Managers' Ethical Leadership Behaviors on Organizational Culture: Teachers' Perceptions(Ani Yayincilik, 2016) Toytok, Esef Hakan; Kapusuzoglu, SadumanProblem Statement: Frequently researched, organizational effectiveness is influenced by leadership, organizational culture and climate, organizational commitment, and job satisfaction; additionally, for effective, sustainable management, ethical leadership, which also influences organizational culture, is emphasized. To our knowledge, no previous studies exist on the relationship (and predictiveness) between ethical leadership and organizational culture. Therefore, this study's general purpose was to identify the influence of school managers' ethical leadership behaviors on organizational culture as perceived by teachers. Purpose of the Study: The general purpose of this study is to identify the influence of ethical leadership behaviors of school managers on organizational culture as perceived by teachers. It thus aims to fill a scientific gap in this field and make a contribution by sharing results and suggestions based on our findings. Method: Based on the relational screening model, this descriptive study's participants were 3302 teachers serving in 323 schools in the city of Duzce and its districts during the 2013-2014 school year. The Ethical Leadership Scale (ELS) and the Organizational Culture Scale (OCS) were used as data collection tools. Ethical leadership (and its sub-dimensions) was considered the independent variable, while organizational culture and itssub-dimensions) was the predicted dependent variable. Regression analysis was performed to discover to what extent these variables were predicted. Findings: We found a fairly high level of positive significant correlation between ethical leadership and organizational culture. Regression analysis showed that ethical leadership is a strong predictor of organizational culture. Conclusion and Recommendations: We found a moderate-to-high positive significant correlation between ethical leadership and organizational culture. Regression analysis showed that ethical leadership strongly predicts organizational culture. Our findings revealed a positively significant correlation between ethical leadership behaviors and organizational culture; ethical leadership is a strong predictor of organizational culture. The more ethical leadership behaviors managers display, the more teachers' perceptions of organizational culture positively increase. Recommendations are to implement social and distributional justice among teachers and the fair distribution of awards and punishments, along with transparent inspection.Öğe MESLEK LİSELERİNDE DİSİPLİN SORUNLARI VE NEDENLERİ(2018) Toytok, Esef Hakan; Yıldırım, Muhammet BahadırBu araştırmanın amacı, Siirt ilinde bulunan meslek liselerin de disiplin sorunlarını sınıf düzeyine göre dağılımını göstermek ve bu disiplin sorunlarının nedenlerini incelemektir. Araştırma karma bir yapıda olduğundan, açıklayıcı desen (Explanatory Design) yöntemi kullanılmıştır. Disiplin kayıtlarının ve öğrenci sayılarının sınıflar bazında hesaplanmasında nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli, disiplin sorunlarının nedenlerini belirlemede ise nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma, 2011-2012 ile 2016-2017 eğitim-öğretim yılları arasında Siirt il merkezinden dört meslek lisesinde yer alan disiplin kurulu karar defterinin incelenmesi ve bu kurul üyesi 9 okul idarecisi, 3 rehber öğretmen ve 5 öğretmen ile bireysel olarak görüşülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre disiplin olaylarının sınıflar düzeyinde farklılaştığı görülmüştür. En çok ceza alan sınıf düzeyinin 11. sınıflar, en az ceza alan sınıf düzeyinin ise 12. sınıflar olduğu, okullarda öğrencilere ceza verilirken ödüllendirmenin ise hiç yapılmadığı görülmüştür.Öğe ÖĞRETMENLERİN ÇOK KÜLTÜRLÜ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE İNFORMEL İLETİŞİM(2019) Toytok, Esef Hakan; Yıldırım, Muhammet BehçetBu çalışmanın amacı ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin görüşlerinegöre çok kültürlü kişilik özellikleriyle; okullarda görülen informel iletişimindüzeyini belirlemektir. Araştırma betimsel ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmişolup; ölçme aracı olarak “Öğretmenlerin Çok Kültürlü Kişilik Özellikleri ile Okullardaİnformel İletişim” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evreninin Siirt il merkezindeki resmiokullarda bulunan 2051 öğretmen oluşturmaktadır, Araştırmanın örneklemini basittesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 619 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadaelde edilen veriler SPSS 21 ve MPlus 7 programlarında organize edilerek, frekanstabloları, uyum istatistikleri, açımlayıcı faktör analizi, geçerlik ve güvenirlik analizleri,doğrulayıcı faktör analizi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis analizleri yapılarak tablolaştırılmışve yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenler çok kültürlükişilik özelliklerinden kültürel empati ve açıklık becerilerini yüksek düzeyde sergilediklerineyönelik algılarının olduğu görülmüştür. İnformel iletişim becerileri ölçeğinden eldeedilen bulgulara göre de; öğretmenlerin informel iletişimi kullanma sıklığına yönelik algılarınınyüksek düzeyde; informel iletişimin olumlu sonuçları orta düzeyde, kullanılmanedenlerine yönelik algılarının ise düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir.Öğe OKUL YÖNETİCİLERİNİN KULLANDIKLARI GÜÇ TÜRLERİ VE ÖRGÜTSEL DEPRESYON: BİR İLİŞKİSEL TARAMA MODELİ(2018) Toytok, Esef Hakan; Uçar, LeylaÖrgüt depresyonu, örgüte yayılmış bir hareketsizlik, saplanıp kalmış olma hali, sıklıkla geleceği planlamada yetersiz kalma, örgütteki bireylerin gelecekte ne yapacakları hakkında bir vizyonlarının olmayışı ve denemekten vazgeçmiş halde olmaları olarak tanımlanmaktadır. Örgüt depresyonu örgüt iklimini olumsuz etkileyen, çalışanların örgütselbağlılığını ve motivasyonunu düşüren, örgüt hedeflerine ulaşmada güçlükler yaratan birkavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Örgütlerin hedeflerine ulaşması sürecinde verimliliği, etkinliği ve etkililiğini etkileyen en önemli faktörlerden biri de o örgütün başındaki yönetici veya yöneticilerdir. Bir örgütün verimli ve etkili bir işleyişe sahip olması ve etkin olması, örgüt çalışanlarının, örgütsel amaçlar doğrultusunda iyi bir şekilde yönetilmesi ve yönlendirilmesini sağlayabilen yöneticiler sayesinde olmaktadır. Yöneticiler ise yönetim görevlerini bir takım güç kaynaklarını kullanarak yerine getirmektedirler. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin okul yöneticilerinin kullandığı güç türlerine ilişkin algı düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel depresyon algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Nicel verilerin analiz edildiği araştırma yöntemlerinden betimsel ilişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın evrenini Siirt ili merkezindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu amaçla okullarda görev yapan öğretmenlere Örgüt Depresyon Ölçeği ve Güç Türü Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin okul yöneticilerinin kullandıkları güç türlerine ilişkin algı düzeyleri ve örgütsel depresyon algı düzeylerinin cinsiyet, branş, memeleket, okul türü ve hizmet yılı değişkenleri bakımından anlamlı bir fark gösterip göstermediği araştırılmış ve öğretmenlerin yöneticilerinin kullandıkları güç türlerine ilişkin algı düzeylerinin öğretmenlerin örgütsel depresyon algı düzeyleri ile olan ilişkisi incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre cinsiyet ve memleket değişkenlerinde öğretmenlerin ödül gücüne ilişkin algı düzeylerinde, hizmet yılı değişkeninde bağlılık gücü algı düzeylerinde ve okul türü değişkenlerinde ise karizmatik ve karşılıklı güç algı düzeylerinde anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel depresyon algı düzeylerinde branş, memleket ve okul türü değişkenlerinde anlamlı farkılıklara rastlanmıştır. Elde edilen verilerin sonuçlarına göre okul yöneticilerinin kullandıkları güç türlerine ilişkin öğretmen algı düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel depresyon algı düzeyleri arasında bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra örgütsel depresyon algı seviyeleri ile öğretmenlerin okul yöenticilerinin kullandıkları zorlayıcı güce ilişkin algıları arasında pozitif yönde ve anlamlı, bağlılık gücü, karşılıklı güç ve uzmanlık gücü arasında ise negatif yönde ve anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır.Öğe OKULLARDA İNFORMEL İLETİŞİMİ KULLANMA ÖLÇEĞİ'NİN GELİŞTİRİLMESİ ÇALIŞMASI(2019) Toytok, Esef Hakan; Doğan, Emineİletişim sosyal yaşamda olduğu gibi örgütler içinde önemli bir kavramdır. Genel olarak iletişim formal ve informel olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. İnformel iletişim örgüt çalışanları tarafından etkileşim sonucunda oluşmaktadır. Bu iletişim türünün olumlu olduğu kadar olumsuz özellikleri de bulunmaktadır. Bu çalışmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin informel iletişimi kullanma biçim ve düzeylerini belirlemek ve informel iletişimin okullardaki olumlu ve olumsuz etkilerini tespit etmek amacıyla bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen ölçek toplam 1268 (N1= 970, N2=298) kişiye uygulanmıştır. Birinci grubun verileriyle cevapların frekansları ve mod değerleri belirlenmiş sonrasında açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 23 madde ve beş faktörden oluştuğu tespit edilmiştir. Ölçeğin alt faktörlerinin güvenirlik katsayıları .58 ile . 82 arasında değişmektedir. Elde edilen bulgular ölçeğin okullarda informel iletişimin kullanılma biçim ve düzeyini belirlemek, olumlu ve olumsuz sonuçlarını tespit etmek için geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir araç olduğunu göstermiştir.Öğe The effects of pedagogical training program on students’ professional attitudes and self efficacy levels(Sakarya University, 2015) Toytok, Esef Hakan; Çetin, AliObviously, one of the most important elements of education is teacher. The effect of the teacher is very high and the importance of professional attitudes and self-efficacy levels of teachers are improving in each day. Nowadays, pedagogic training program is going on for the students that are graduated from the other faculties than education. At the end of this certificate program, these students are being teachers. This study aims to investigate the effects of pedagogic training program on students’ professional attitudes and self efficacy levels. A weak experimental design is conducted for the study. Experimental design is known as one of the quantitative research methods. The population of the study are 1037 Siirt university pedagogical training program students. This program started in July 2014 and finished in January 2015. Professional Attitude Scale (PAS) and Teacher Self-Efficacy Scale (TSS) are used as pre-test at the beginning and post-test at the end of the study. PAS is developed by Çetin (2006) and includes 35 items and TSS is developed by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and includes 24 items. At the end of the study, there is no statistically significant difference between pre-test and post test scores on participants’ professional attitudes scores and its subscales love, value and appropriateness. Additionally there is a statistically significant difference on participants self-efficacy scores and its to subscales student participant and teaching strategies. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.