Yazar "Türk, Nuri" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ KOPYA ÇEKME DAVRANIŞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ(2023) Türkan, Azmi; Türk, Nuri; Özdemir, MuhittinEğitim öğretim faaliyetlerinde ahlaki ve etik değerlerin kimi zaman göz ardı edildiği durumlar ile karşılaşıla bilinmektedir. Bu davranışlardan biri olan kopya çekme, eğitsel süreçler içinde öğrencilerin gerçekleştirdiği etik ve ahlaki olmayan davranışlar içerisinde ele alınabilir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kopya çekme davranışına yönelik görüşlerinin öğrenci, öğretmen ve gözetmenin görevini icra etmesi açısından incelenmesi ve kopya çekme nedenlerinin belirlenmesidir. Ayrıca öğretmen adaylarının, kopya çekme davranışını etik ve ahlaki değerler bağlamında nasıl değerlendirdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiş 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmanın ölçütü, öğretmen eğitiminde lisans eğitim seviyesinde Eğitimde Ahlak ve Etik dersini almak olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nvivo nitel analiz programında veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrencilerinin akademik, duygusal ve sistemsel nedenlerden ötürü kopya çektiklerini göstermektedir. Katılımcılar kopya çekme davranışını değerler açısından değerlendirirken danışman, öğrenci ve öğretmen bağlamında ele almışlardır.Öğe POPÜLER DİZİ-FİLM KARAKTERLERİNİN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ROL MODEL ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ‘ONUN GİBİ OLSAM’(2022) Türk, Nuri; Atli, AbdullahYapılan araştırmalar dizi-filmlerin lise öğrencileri üzerinde önemli etkilerinin olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte dizi-filmlerin lise öğrencilerinin rol model alma davranışı üzerindeki etkisini inceleyen sınırlı sayıda araştırma mevcuttur. Bu nitel araştırmanın amacı lise öğrencilerinin dizi-film karakterleri hakkındaki düşüncelerini derinlemesine inceleyerek bu karakterlerinin rol model alma davranışları üzerindeki etkilerinin keşfedilmesidir. Siirt ilinde üç farklı liseden 30 öğrenciyle yapılan nitel görüşmelerin içerik analizi sonucunda lise öğrencilerinin dizi-film karakterlerini şu ana temalar çerçevesinde rol model aldıkları görüldü: “Konuşma tarzı”, “Fiziksel görünüm ve kıyafet”, “Motivasyon sağlama”, “Kişiler arası ilişkiler” ve son olarak “Kariyer edinme”. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin takip ettikleri dizi-filmlerdeki karakterlerin birçok özelliğini örnek alarak onlar gibi davranmaya çalıştıkları görüldü. Elde edilen bulgular çerçevesinde çeşitli öneriler sunuldu.Öğe Popüler dizi-filmlerin lise öğrencilerinin rol model alma davranışı üzerindeki etkisi: onun gibi olsam(2020) Türk, NuriGünümüzde dizi-filmler hemen hemen her yaş grubu insan tarafından takip edilmekte ve bireyler üzerinde özünü rol-model alma olarak tanımlayabileceğimiz olumlu-olumsuz birçok etki barındırmaktadır. Bu çalışmada popüler televizyon ve internet dizi-filmlerinin lise öğrencilerinin rol-model alma davranışı üzerindeki etkileri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlandı. Bu kapsamda nitel araştırma deseni uygulanarak nitel çalışmalarda kullanılan amaçlı örnekleme yöntemi kullanıldı. Çalışmanın örneklemini Siirt ilinde üç farklı okulda öğrenim gören ve dizi-film izleyen 11 ile 12.sınıf öğrencilerinden 15 erkek ve 15 kız olmak üzere toplamda 30 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Görüşme formu kullanılarak öğrencilerle 8-15 dakika arası süren yüz yüze görüşmeler yapılıp veriler toplandı. Nvivo10 programında içerik analizi yapılarak elde edilen bulgulara göre öğrencilerin dizi-film karakterlerine öykünerek onlar gibi olmak istedikleri görüldü. Bu öykünmelerin kariyer edinme, fiziksel görünüm ve kıyafet, konuşma tarzı, vatan sevgisi, motivasyon sağlama ve kişiler arası ilişkiler gibi farklı noktalarda duygu, düşünce ve davranış değişikliğine yol açtığı görüldü.Öğe Psychometric Properties of Turkish Versions of the Short Video Flow Scale and Short Video Addiction Scale(2024) Türk, Nuri; Yıldırım, OğuzhanObjective: The aim of this study is to examine the Short Video Flow Scale (SVFS) and the Short Video Addiction Scale (SVAS) in terms of validity and reliability, and adapt them to the Turkish culture. Method: The study was conducted with the survey model. The sample group consisted of 297 high school students selected by convenience sampling method. During the translation process of SVFS and SVAS, the stages recommended by the International Test Commission were taken into account. Results: Reliability analyses of the scales were carried out with the Cronbach’s Alpha reliability coefficient. Reliability coefficient was found to be .87 for SVFS and .82 for SVAS. Item discrimination was examined with item-total score correlation values. In addition, upper and lower 27% groups were created in the data set and the significance level of the difference between the groups was tested. In order to examine the criterion validity of SVFS and SVAS, the Multiple Screen Addiction Scale and the Phubbing Scale were used and the correlations coefficients between the scales were calculated. Correlation coefficients ranged between .54 and .77. CFA technique was used to test the construct validity of SVFS and SVAS. The factor loadings varied between .56 and .76 for SVFS and between .45 and .72 for SVAS. Both SVFS and SVAS had a single-factor structure, which is consistent with their original versions. Conclusion: The Turkish form of SVFS and SVAS can be used to assess attitudes, feelings and behaviors of watching short videos.Öğe Reliability and Validity of Short-Form Generic Scale of Being Phubbed and Phubbing Among Turkish Adolescents and Young Adults(Springer, 2024) Kaya, Alican; Şata, Mehmet; Türk, Nuri; Özok, Halil Ibrahim; Yıldırım, MuratPresently, people focus their attention on their phones while communicating. The behavior known as phubbing is considered a new behavioral addiction. It may lead to many problems in the relationships of adolescents and adults. Therefore, we aimed to examine the measurement invariance of the short-form development of the generic scale of being phubbed and phubbing across two study samples among Turkish adolescents and young adults. A team of 12 experts was assigned the task of translating and back-translating the scales in accordance with the test adaptation guide. The data were collected from 451 Turkish adolescents (n = 206 high school students) and young adults (n = 245 university students). The measurement invariance of adolescents and young adults was investigated using a confirmatory factor analysis, in which increasingly strict equality constraints were applied to model parameters. Based on the model’s results, both the three-factor 12-item General Phubbed Being Scale (GSBP) and the four-factor 12-item General Phubbing Scale (GSP) were found to have good construct validity. A measurement invariance analysis showed that both GSBP and GSP were reliable and valid in both sample groups (i.e., adolescents and adults) to measure phubbing. These results will facilitate the identification of phubbing behaviors that adolescents and young adults exhibit and are exposed to. Moreover, this study provides short and effective measurement tools that can be used in studies to prevent and intervene in phubbing behavior. © The Author(s), under exclusive licence to Springer Nature Switzerland AG 2024.Öğe The Mediating Role of Hope and Loneliness in the Relationship Between Meaningful Life and Psychological Resilience in the Covid-19 Pandemic During(2021) Batmaz, Hasan; Doğrusever, Caner; Türk, NuriThe pandemic has also revealed the quarantine processes. Individuals have experienced many psychological disorders in this process.Therefore, individuals' psychological resilience and loneliness are also aaffected. As a result, individuals have made an effort to seek ways of meaningful life and hope in this life. In this study, the effects of hope and loneliness levels on meaningful life and resilience were examined.In this study, the mediating role of hope and loneliness in the relationship between the meaningful life levels of university students and their psychological resilience was examined. The study was carried out on a total of 307 university students, 208 (68%) female and 99 (32%) male. Easy-to-reach sampling method was used in the study. According to the results of the research, there were negative correlations between loneliness and hope, meaningful life, and resilience; There were positive correlations between hQ ope and meaningful life and resilience, and positive significant relationships between resilience and meaningful life. Bootstrapping results showed that hope and loneliness partially mediated the relationship between meaningful life and psychological resilience. As a result, the relationship between meaningful life and resilience becomes meaningful with the effect of hope and loneliness levels.Öğe The Mediating Role of Meaningful Life in the Relationship Between Self-Esteem and Psychological Resilience(2022) Doğrusever, Caner; Türk, Nuri; Batmaz, HasanThe purpose of this research is to examine whether meaningful life has a mediating role in the relationship between self-esteem and psychological resilience. The study group of the research consists of 417 university students, 190 male (45.6%) and 227 female (54.4%) studying at different universities. Easily accessible sampling method was used in the research. In the study, data were collected using the Brief Psychological Resilience Scale, the Two-Dimensional Self-Esteem Scale and the Meaningful Life Scale. Correlation analysis, Structural Equation Modeling and Bootstrapping Process were used for data analysis. According to the findings, positive and significant relationships were found between self-esteem, psychological resilience and meaningful life. In addition, it was determined that there is a partial mediating role of meaningful life between self-esteem and psychological resilience. Meaningful life has a significant effect on decreasing the effect of self-esteem on psychological resilience. Finally, the implications of the study, some possible explanations, limitations and some suggestions are discussed.