Yazar "Solmaz, Serdar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sex Differences in Athletic Performance Response to the Imagery and Mental Toughness of Elite Middle- and Long-Distance Runners(Mdpi, 2024) Yarayan, Yunus Emre; Solmaz, Serdar; Aslan, Mehdi; Batrakoulis, Alexios; Al-Mhanna, Sameer Badri; Keskin, KadirThis study aimed to determine whether there is a difference between the levels of imagery and mental toughness in the context of sports performance in male and female athletes. A total of 344 track and field athletes, 205 male (59.6%, 23.3 +/- 4.0 years) and 139 female (40.4%, 22.9 +/- 4.0 years), voluntarily participated in the study. Imagery Inventory and Mental Toughness Inventory in Sport were used as data collection tools in the study. In the evaluation of athletic performance, athletes were asked about their ranks in the years 2020, 2021, and 2022 and were categorized according to the scoring tables specified by the International Association of Athletics Federation. A MANOVA analysis was used to determine whether there was a difference between low (-2% to +5%), medium (+6 to +11%), and high (+12 to +17%) performers among male and female athletes, and a post hoc analysis was used to determine the source of the difference. According to the present findings, there was no significant difference between the imagery and mental toughness levels of athletes with high, medium, and low performance among male athletes. On the contrary, a significant difference was detected between the imagery and mental toughness levels of female athletes with medium and high performances, showing that athletes in the high-performance range had higher levels of imagery (Eta2 = 8) and mental toughness (Eta2 = 10) than athletes in the medium- and low-performance ranges. The findings of this study show that imagery and emotional intelligence are important factors for sports performance. In this context, coaches and sports psychologists can include these parameters in their training programs to achieve the optimal performance range.Öğe Sporda Öz-Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri ve Farklı Düzeydeki Sporcuların Öz-Düzenlemeli Öğrenme Becerilerin İncelenmesi(2024) Yarayan, Yunus Emre; Yılmaz, Berk Hakan; Solmaz, Serdar; Can, Hasan CeyhunBu araştırma, Öz-Düzenlemeli Öğrenme Ölçeğinin Türk sporcular örnekleminde uyarlanması sürecini ve bu ölçeğin yapısal geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma iki aşamalı bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamaya 210’u erkek 157’si kadın olmak üzere 367 kişi, ikinci araştırmaya ise 167’si erkek 115’i kadın olmak üzere toplam 282 kişi katılmıştır. Araştırmada ilk olarak ölçeğin uzmanlar tarafından çeviri süreci tamamlanmış ve ardından birinci bölümde verilerin analizinde, madde-toplam test korelasyonları, iç tutarlık katsayıları, birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ve son olarak Pearson-Korelasyon analizi kullanılmıştır. İkinci bölümde ise gruplar arasındaki farklılığı ortaya koymak adına One-Way MANOVA analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, madde-toplam test korelasyon değerlerinin ,569 ile ,771 arasında iç tutarlık katsayı değerlerinin ise ,75 ile ,96 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğe ilişkin birinci ve ikinci düzey DFA analiz sonuçları incelendiğinde, değerler kabul edilebilir olarak bulunmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde, sporculuk düzeyinin bütünleşik etkide önemli olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öz düzenlemeli öğrenme alt boyutları sporculuk düzeyine göre incelenmiş ve sporculuk düzeyinin bu boyutlar üzerinde anlamlı bir farklılığa sahip olduğu tespit edilmiştir. Profesyonel sporcular, amatör sporculara göre planlama, kontrol, değerlendirme, öz-yeterlik ve çaba gibi boyutlarda daha yüksek puanlar aldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, öz-düzenlemeli öğrenme ölçeğinin Türk sporculara uygulanabilirliğini ve bu ölçeğin sporcuların performans düzeylerine göre öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini ayırt edebilme kapasitesine ilişkin kanıtlar sağlanmıştır.Öğe The moderating role of mindfulness in the relationship between threat appraisal and negative emotions in male elite footballers(MRE Press, 2025) Solmaz, Serdar; Yarayan, Yunus EmreBackground: The aim of this study is to examine the relationship between perceived threat appraisal before competition and negative emotions in elite football players, and to analyze the moderating role of mindfulness in this relationship. Methods: A cross-sectional study was conducted with 299 elite male football players from Turkish football leagues. Data were collected using the Mindfulness Inventory for Sport, Emotions Inventory for Sport, and Challenge and Threat Scale. The data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). Results: The results revealed a positive correlation between threat appraisal and negative emotions, indicating that higher threat appraisal is associated with increased negative emotions. Mindfulness was found to have a negative relationship with both threat appraisal and negative emotions. Additionally, mindfulness was found to mitigate the relationship between threat appraisal and negative emotions, suggesting that mindfulness can help manage the emotional impact of threat appraisal. Conclusions: These findings imply that athletes’ emotional states can be better regulated in high-pressure situations through mindfulness. The study provides practical implications for athletes and coaches, and emphasizes the need for further longitudinal and experimental research to explore the effects of threat appraisal and mindfulness in greater detail.