Yazar "Sevgili, Hamit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe EBÛ İSHÂK eş-ŞÎRÂZÎ’NİN USÛL ANLAYIŞINDA ÂHÂD HABERİN EPİSTEMOLOJİK DEĞERİ(2019) Sevgili, HamitÂhâd haberin bilgi ve amelî değeri, fıkıh usulünün temel tartışma konularından birini oluşturmaktadır. Mahiyeti itibariyle zan ifade ettiğinden âhâd haberin bilgi kaynağı olmadığı, fakat amelî açıdan bağlayıcı olduğu hususunda hâkim bir kanaat bulunmaktadır. Âhâd haberi amelî açıdan bağlayıcı bulan usûlcüler de bunun meşruiyet dayanağı ve kabul kriterleri konusunda faklı kanaatler ortaya koymuştur. Kimi usûlcüler, meşruiyeti akla dayandırırken; kimisi nakle dayandırmıştır. Yine bazısı sıhhat kriteri olarak isnâdı merkeze alırken; bazısı âhâd haberin umûmu’l-belvâbirkonuda olmamasını, kıyasa uygunluğunu, Kur’ân’a arz edilmesini ve râvînin kendi rivâyetine bağlılığını esas almaktadır. Ebû İshâk eş-Şîrâzî, Şâfi‘î geleneğinde İmâm Şâfi‘îden sonra âhâd haber teorisini cedel/münazara yöntemi ile geniş bir perspektifte ele alan ve başarılı bir biçimde işleyen ilk usûlcülerdendir. Şîrâzî’nin temel kriterler bağlamında âhâd habere yaklaşımı, İmâm Şâfi‘î’nin yaklaşımı ile örtüşmektedir. Ancak o, konuyu daha sistematik bir biçimde ele almış ve diğer teorisyenlerin konuyla ilgili görüşlerini de kritize ederek Şâfi‘î geleneğine önemli katkı sağlamıştır. Bu çalışmada, Şîrâzî’nin usûl anlayışında âhâd haberin bilgi ve amelî değeri üzerinde durulacak, ayrıca haberin kabul edildiği ve reddedildiği durumlar incelenmeye çalışılacaktır.Öğe MOLLA HALİL el-IS'IRDÎ'NİN "RİSÂLE Fİ'N-NEZR" ADLI ESERİ(2017) Sevgili, HamitBu makale, Şâfi'î mezhebi âlimlerinden Molla Halîl el-Is'irdî'nin \"er-Risâle fi'nNezr\" isimli eserinin tahkik çalışmasından oluşmaktadır. Risâle, Şâfi'î mezhebi görüşleri doğrultusunda mali nezri konu edinmektedir. Müellif, özlü ifade ve anlaşılır bir dil ile konuyla ilgili pek çok meseleye yer vermektedir. Makalenin birinci bölümünde, müellifin hayatı ve eserleri zikredilmiş, risâlenin tanıtımı ve tahkikte izlenen metoda yer verilmiştir. Makalenin ikinci bölümünde ise risâlenin tahkiki yapılmıştır. Bu çalışmada genel/standart esaslar açısından İSAM tahkik esasları benimsenmiştirÖğe SEMHÛDÎ’NİN TAKLÎD İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ(2019) Sevgili, HamitHicrî dördüncü asırda, mezheplerin teşekkül süreciyle eş zamanlı olarak tartışılırhale gelen taklîd meselesinin kısa sürede çerçevesi çizilerek, ictihâd konusu ilebirlikte bir bölüm şeklinde fıkıh usûlü kitaplarına dâhil edilmiştir. Bu konuayrıca füru kitaplarında fetvâ ve kazâ bölümlerinde işlenmiştir. Bunun yanındamünhasıran bazı müstakil çalışmalara konu olmuştur. Şâfi’î fakihlerindenSemhûdî’ye ait el-‘İkdü’l-ferîd fî ahkâmi’t-taklîd adlı eser, bu alanda yazılmışmüstakil çalışmalardandır. Semhûdî, eserinde taklîdin meşruiyeti ve bağlantılıtemel tartışma konularına yer vermektedir. Konu ile ilgili İslâm hukukçularınıngörüşlerine kapsamlı şekilde yer veren Semhûdî, kendi tercihlerini de ortayakoymayı ihmal etmemiştir. Semhûdî, Şâfi’î olmakla birlikte taklîd ile ilgili bazıtemel konularda, Şâfi’î mezhebinin hâkim görüşünden farklı düşünmektedir.Bu çalışmada, Semhûdî’nin zikredilen eseri inceleme konusu edilmekte, onuntaklîd ile ilgili görüşlerinin tespiti hedeflenmektedir. Semhûdî’nin, konu ile ilgiliyaklaşımını tam olarak belirleyebilmek ve bir mukayese imkânını sağlamakamacıyla İslam hukukçularının görüşlerine de yer verilmektedir.