Yazar "Kaya, Mehmet Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A Scale Development Study on the Attitudes of Sustainable Development(Marmara Univ, 2013) Kaya, Mehmet FatihThe purpose of this study is to develop a measuring tool so as to determine the attitudes of students in secondary schools on sustainable development. The working group of this study is composed of 304 students, 133 (44%) girls and 171 (56%) boys, who study in various secondary schools in Siirt city center in 2012 - 2013 educational year. Data were collected by a 23-item The Attitude Scale for the Sustainable Development developed as a result of literature survey and content analysis of compositions about the appropriate behaviors for 'Sustainable Environment', 'Sustainable Economy' and 'Social Sustainability ' written by eight students in secondary schools. To the data gathered was applied an exploratory factor analysis. 21 items with the construct validity were included in the final form of the scale. It was found that there were three factors; namely, social sustainability, environmental sustainability and economical sustainability, in the scale. The Cronbach's Alpha internal consistency of the scale was calculated when the final form appeared. Confirmatory factor analysis was used to test the construct validity of the three - dimensional scale.Öğe An Analysis of the Social Studies Teacher Candidates' Perception with Respect to the Concept of Globalization(Kamla-Raj Enterprises, 2013) Kaya, Mehmet FatihIn this study, out of qualitative research patterns, the phenomenological pattern which is appropriate for the very nature of the research was used. The study group included 133 students studying in the Department of Social Studies Teaching, Faculty of Education in Siirt University in the academic year 2011 - 2012. In order to define the social studies teacher candidates' perception with respect to the concept of globalization, teacher candidates were delivered a semi-structured form which included an item Globalization is something like ......... Because, .................. They were asked to focus on a single metaphor and express their opinion. Data gathered at the end of the study were analyzed in pursuance of content analysis. Participants produced a total of 51 valid metaphors in regard to the concept of globalization, and these metaphors were classified in ten different conceptual categories, that is; improvement in communication, expansion in its domain, improvement in interaction, experiencing competitiveness, causing danger and hazards, development, increase in solidarity, decrease in independence, improvement in transportation, and increase in life standards. It was found that globalization is a multifaceted abstract concept and it can be handled or approached from different perspectives.Öğe Coğrafya derslerinde sürdürülebilir kalkınmaya yönelik konuların öğretiminde altı şapkalı düşünme tekniğinin öğrenci başarısına etkisi(2013) Kaya, Mehmet FatihBu çalışmada; coğrafya derslerinde sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik konuların öğretim sürecinde altı şapkalı düşünme tekniğinin etkililiğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma nicel ve nitel olmak üzere iki boyuta sahiptir. Araştırmanın nicel boyutunda; deneysel araştırma yöntemine uygun olarak, çalışma ön test-son test kontrol gruplu araştırma modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise, görüşme sorularına öğrencilerin verdikleri cevaplar betimsel analiz yöntemine uygun olarak incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Gaziantep Araban Lisesinde öğrenim gören toplam 650 öğrenci; örneklemini ise 11. sınıfta öğrenim gören 36 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda altı şapkalı düşünme tekniğine dayalı öğretim etkinliklerinin programda önerilen öğretim etkinliklerine oranla daha etkili sonuçlar verdiği tespit edilmiştir.Öğe COĞRAFYA EĞİTİMİNDE YÖNELİMLER: 2012 YILINA KADAR YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLER ÜZERİNE BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI(2013) Kaya, Mehmet FatihBu çalışmada, coğrafya eğitimi alanında tamamlanan lisansüstü tezleri, bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirmek ve yapılacak çalışmalara yeni bir bakış açısı getirmek amaçlanmıştır. Araştırma konusunu oluşturan lisansüstü tezler; ulusal tez merkezinde (http://tez2.yok.gov.tr/) yapılan tarama sonucu elde edilmiştir. Bu çalışma; 2012 yılına kadar coğrafya eğitimi alanında tamamlandığı tespit edilen 422 (360 yüksek lisans ve 62 doktora) lisansüstü tezle sınırlıdır. Konularına ve hedef kitlelerine göre yapılan sınıflandırmada tez adları ve özetleri dikkate alınmıştır. Çalışmada meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Türkiye'de coğrafya eğitimi alanında 2000 yılından itibaren tamamlanan lisansüstü tezlerin; sayısında ve konu çeşitliliğinde kademeli olarak bir artışın yaşandığı, en fazla \"Öğretim yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve stratejileri\" konusunun çalışıldığı, yarısından fazlasının ortaöğretime yönelik olduğu ve bunu sırasıyla ilköğretim ve yükseköğretimin izlediği; tezlerin büyük bir bölümü eğitim bilimleri enstitülerinde yapıldığı tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda; alanda yaşanan gelişme ve eğilimler, eksik kalan ya da yeni çalışılacak alanlar tespit edilmeye çalışılarak bu doğrultuda önerilerde bulunulmuşturÖğe COĞRAFYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ STRES KAYNAKLARI(2014) Kaya, Mehmet Fatih; Değerliyurt, Mehmet; Aydoğmuş, M Yasir; Aksu, Recep; Türkmen, ErcanBireyin içinden veya dışından gelen, çoğu zaman bireyde gerilime ve çöküntüye yol açan, modern toplumun hastalığı olarak kabul edilen stres; bireyin bir ihtiyacından vazgeçmesine ya da bir tepkide bulunmasına zorlayıcı bir güç olarak bireyin psikolojik durumu üzerinde önemli bir etki göstermektedir. Öğretmen adaylarının stres kaynaklarının belirlenerek bu doğrultuda alınacak önlemler, mesleki bilince ve yeterliliğe sahip nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesine, dolayısıyla mesleki hayatlarında üstlenecekleri rehberlik rolleri ile de yeni neslin topluma yararlı bireyler olarak eğitilmelerine katkı sağlayacaktır. Stres olgusunun analiz edilmesinde en önemli aşamanın stres kaynaklarının belirlenmesi olduğundan, bu çalışmada \"Coğrafya Öğretmen Adaylarının Stres Kaynakları Nelerdir?\" sorusuna cevap aranarak mevcut durumun ortaya konulması amaçlanmıştır. 20132014 eğitim-öğretim yılında Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı son sınıfta öğrenim gören ve amaçlı örneklemeye uygun olarak belirlenen toplam 22 Coğrafya öğretmen adayının oluşturduğu çalışma grubundan veriler, nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verileri her araştırmacı tarafından ayrı ayrı kodlanmış, daha sonra yapılan her kodlama karşılaştırılarak tespit edilen farklılıklar giderilmeye çalışılmıştır. Yapılan düzenleme sonucunda çalışmanın güvenilirliğini hesaplamak amacıyla bir uzman görüşüne daha başvurulmuş ve elde edilen verilerden hareketle güvenilirliği .97 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonunda; eğitim-öğretim süreci, sosyal yaşam, kişisel, staj süreci ve öğretmenlik mesleği kategorilerine yönelik 18 tema ve 35 alt tema altında stres kaynakları tespit edilmiş ve bu doğrultuda önerilerde bulunulmuşturÖğe Coğrafya öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin yaklaşımları(2012) Kaya, Mehmet Fatih; Alım, MeteÇalışmada, coğrafya öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin karşılaştıkları sorunların, sınıf yönetimini nasıl sağladıklarının ve bu konudaki önerilerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Tarama yönteminin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplamak için görüşme tekniği kullanılmıştır. Belirlenen çalışma grubuna (örneklem) Gaziantep il merkezinde 2010-2011 eğitim-öğretim yılında 17 farklı lisede görev yapan zümre başkanı coğrafya öğretmenleri seçilmiş ve bu araştırma çerçevesinde seçilen bu öğretmenlerle görüşülmüştür. Hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile önce 4 öğretmenle pilot uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda görüşme formu üzerinde gerekli değişiklikler yapılarak, sorular yeniden yapılandırılmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonucunda elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz yöntem kullanılarak analiz edilmiştir.Öğretmen görüşlerinden hareketle sınıf içinde karşılaşılan sorunların öğrenci kaynaklı olduğu; öğretmenlerin sınıf yönetiminde daha çok önlemsel, gelişimsel ve tepkisel model yaklaşımlarını sergiledikleri tespit edilmiştir. Sınıf içinde karşılaşılan sorunlar göz önünde bulundurularak; öğretmen adaylarının ilerlemecilik felsefesi doğrultusunda çağdaş sınıf yönetimi yaklaşımına uygun olarak daha donanımlı yetiştirilmesi, öğretmenlere ise mesleki süreçlerinde değişen şartlar da göz önünde bulundurularak periyodik aralıklarla hizmet içi eğitimin verilmesi önerilmektedirÖğe İLKÖĞRETİM ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI(2013) Kahyaoğlu, Mustafa; Tan, Çetin; Kaya, Mehmet FatihEğitim sistemleri; bireysel gereksinimleri giderdiği, bireysel farklılıkları gözettiği ve bireylerin, yaşadıkları çağa ve topluma uyumlu yaşamalarını sağlayacak nitelikleri kazandırabildiği ölçüde insanların kendilerini gerçekleştirmelerine hizmet etmiş sayılır. Değişen dünya ile birlikte toplumun gereksinim duyduğu insan tipi de doğal olarak değişmektedir. Bilgi toplumlarında bireysel farklılıkları dikkate alan bir yaklaşımla yaratıcı, hızlı düşünebilen, katlanarak artan bilgiye ulaşma yollarını öğrenmiş bireyler yetiştirilmeye çalışılmaktadır. Eğitim alanında yaşanan gelişmeler sonucunda değişen eğitim anlayışıyla birlikte öğretmen ve öğrenci rollerinde de bir değişim yaşanmıştır. Öğretmenlerden, öğrencilerin öğrenmelerinin gerçekleştirilebilmesi için onlara yol gösterici olmaları diğer bir ifade ile öğrenmelerine rehberlik etmeleri beklenmektedir. Bu çalışmada ilköğretim öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 1.320, örneklemini ise 260 ilköğretim öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada Üstüner (2006) tarafından geliştiren \"öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği\" ile Grasha ve Riechmann (1994) tarafından geliştirilen ve Uzuntiryaki, Bilgin ve Geban (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanan \"öğrenme stilleri ölçeği\" kullanılmıştır. Araştırmada ilköğretim öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının, öğrenme stilleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştirÖğe Öğrencilerin coğrafya dersinde hazır bulunuşluluk düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi(2011) Kaya, Mehmet FatihBu çalışmada; coğrafya öğretmenlerinin, öğrencilerin hazır bulunuşluluk düzeylerinin coğrafya eğitim-öğretim sürecinde ne tür bir etkiye sahip olduğu konusundaki görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden olan yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep il merkezinde görev yapmakta olan 17 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Görüşme yoluyla elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerinin hazır bulunuşluluklarının Anadolu liselerinde yeterli düzeyde olduğu, düz ve meslek lise türlerinde ise istenen düzeyden düşük olduğu saptanmıştır. Hazır bulunuşluluk düzeyinin yetersizliğin nedenleri; öğrenci, veli, çevre, sınıf, sınıf mevcudu, araç-gereç ve yönetici kaynaklı olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle bazı önerilerde bulunulmuştur.Öğe SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE SORUNLARINA İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ANALİZİ ÖRNEĞİ(2014) Kaya, Mehmet Fatihİnsanların bütün faaliyetlerini devam ettirdiği ve sürekli olarak etkileşimde bulunduğu ortam olarak adlandırılan çevre; sanayinin gelişmesine paralel olarak gerek hammadde temini, gerekse de üretim atıklarının bilinçsizce doğaya bırakılması sonucunda zarar görerek bütün canlı yaşamı için tehlikeli bir hal almıştır. İnsanların gerek sağlığı gerek etkileşim içinde bulunduğu çevrenin korunması ve gerekse de gelecek nesillerin daha sağlıklı ve güvenilir bir ortamda yaşamalarını sağlamak için çevre konusunda sorumlu bireylerin yetiştirilmesi son derece önemlidir. Bu sorumluluğun bilincinde olan nitelikli insanların yetiştirilmesi sürecinde rehber rol üstlenecek öğretmen adaylarına da bu konuda daha fazla sorumluluk düşmektedir. Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden araştırmanın doğasına uygun olan \"olgubilim (görüngübilim, fenomenolojik) deseni\" kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören toplam 121 öğrenci oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının \"Çevre Sorunları\" na ilişkin algılarını belirlemek amacıyla, öğretmen adaylarına \"Çevre Sorunları ......... gibidir. Çünkü .........\" ifadesinin yer aldığı yarı yapılandırılmış form dağıtılarak yalnızca bir metafor üzerinde yoğunlaşarak düşüncelerini aktarmaları istenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen veriler içerik analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Katılımcılar tarafından çevre sorunları kavramına ilişkin toplam 48 geçerli metafor üretilmiştir. Üretilen bu metaforlar 5 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Çalışma sonunda Sosyal bilgiler farkındalıklarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelikÖğe SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN BAŞARI ALGILARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK NİTEL BİR ÇALIŞMA(2015) Kaya, Mehmet Fatihİstenilen ya da arzu edilen sonuca ulaşmak olarak tanımlanan başarı, toplumdan topluma ya da zamana bağlı olarak değişiklik göstermekle birlikte, her toplumda ve dönemde toplum ve birey açısından önemli bir gereksinim olmuştur. 21. Yüzyıl toplumu bilgi birikiminin hızla artmasına bağlı olarak bilgi toplumu olarak nitelendirilmektedir. Bilgi toplumunu temsil edebilmenin önemli göstergeleri ise bilgiye ulaşma, bilgiyi analiz etme, sentezleme diğer bir ifadeyle bilgiyi işlevsel hale getirme olarak gösterilebilir. Dolayısıyla günümüz toplumunda öğrencilerden beklentiler önceki dönemlerden farklılık gösterdiğinden, \"başarı\" kavramına yüklenen anlamı da değiştirmiştir. İnsan yaşamının önemli bir bölümünün örgün eğitim kurumlarında uygulanması aşamasında kilit rolde bulunan öğretmenlerin \"başarı\" kavramına yükledikleri anlamın da ayrı bir önem taşıdığı söylenebilir. Çünkü eğitim-öğretim sürecinde hazırlık aşaması, öğretme-öğrenme süreci ve bu süreçte kullanılacak materyallerin seçimi, ölçme ve değerlendirme etkinlikleri gibi birçok durum öğretmenin \"başarı\" kavramına yükledikleri anlama göre farklı desenlenecektir. Aynı zamanda öğretmenlerin başarı kavramına yükledikleri anlam benimsedikleri eğitim felsefeleriyle de ilgilidir. Bu yönüyle sosyal bilgiler öğretmenlerinin başarı kavramına yükledikleri anlamın ortaya konulması; eğitim-öğretim sürecinde yaşanan sorunların çözümüne de katkı sağlamakla birlikte sosyal bilgiler öğretim programında benimsenen eğitim felsefesinin öğretmenler tarafından ne kadar içselleştirildiğini de ortaya koyacaktır. araya getirilerek, benzerliklerinden hareketle başlıklar altında sınıflandırılmış ve her başlığa ilişkin görüşlerin frekansı (f) gösterilmiştir. Bu işlemler iki ayrı uzman tarafından ayrı ayrı yapılmış olup daha sonra karşılaştırılmıştır. Tespit edilen farklılıklar üçüncü bir uzman görüşüne başvurularak farklılıklar giderilmiştir. Son halini alan çalışmanın uyuşum yüzdesini hesaplamak amacıyla bir uzman görüşüne daha başvurulmuştur. Bu işlem sonucunda uyuşum yüzdesi .92 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonunda; sosyal bilgiler öğretmenlerinin başarı kavramına yükledikleri anlam genel olarak benzerlik göstermekle birlikte önemli farklılıkların da olduğu tespit edilmiştir. Benzerlik gösteren görüşlerin daha çok esasicilik eğitim felsefesi yaklaşımına, söz konusu farklı görüşlerin ise ilerlemecilik eğitim felsefesi yaklaşıma uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen görüşleri eğitim-öğretim sürecinde yaşanan çeşitli sorunlar için önemli ipuçları verdiğinden bu doğrultuda önerilerde bulunulmuşturÖğe SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMAYA YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI(2013) Kaya, Mehmet FatihBu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutumlarını ortaya koyan ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Siirt il merkezinde farklı okullarda öğrenim gören 133 (% 44) kız ve 171 (% 56) erkek olmak üzere toplam 304 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri literatür taraması ve ortaöğretim kademesinde öğrenim gören 8 öğrencinin \"Sürdürülebilir Çevre\", \"Sürdürülebilir Ekonomi\" ve \"Sosyal Sürdürülebilirlik\" için sahip olunması gereken davranışlar konulu yazdıkları kompozisyonların içerik analizi sonucunda oluşturulan ve uzman görüşleri doğrultusunda belirlenen 23 maddelik Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeğiyle toplanmıştır. Toplanan bu veriler üzerinde açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda yapı geçerliği sağlanmış olan 21 madde son ölçekte yer almıştır. Ölçeğin sosyal, çevresel ve ekonomik sürdürülebilirlik olmak üzere toplam üç faktör altında toplandığı tespit edilmiştir. Son halini alan ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucu elde edilen üç faktörlü ölçeğin yapı geçerliliği doğrulayıcı faktör analiziyle test edilmiştir.Öğe Sustainable Development Training Oriented Thoughts and Applications of Geography Teachers(Kamla-Raj Enterprises, 2013) Kaya, Mehmet FatihThis study dwelled on sustainable development training oriented studies of geography teachers, and the problems they encounter about this subject. The research has an action research pattern as a part of qualitative research method. Tests subject of the research consisted of seventeen geography teachers, who worked in Gaziantep. The data obtained through the interview were evaluated with descriptive analysis method. According to the findings, which were obtained as a result of the research, all of the teachers were like-minded about the necessity of the sustainable development training. A large part of teachers found the sustainable development training study books insufficient. Differences of experience and knowledge of the teachers led them to give place to different applications about making their students gain skills for the sustainable development training. Also it was aimed to reach the problems encountered in improvement of the sustainable development training oriented skills.Öğe Tendencies In Geography Education: A Meta-Analysis Study On Graduate Theses Up To 2012(Marmara Univ, 2013) Kaya, Mehmet FatihIn this study, graduate theses in geography education are to be taken into consideration through a holistic view so that they could be focused from different standpoints. Graduate theses in this study have been reached as an outcome of searching in national thesis center (http://tez2.yok.gov.tr/). This study includes 422 graduate theses (360 master theses and 62 Ph.D. theses) in geography education. Names and abstracts of the theses have been used in classifications which have been categorized in accordance with topics and target groups. It has been found out that there has gradually been an increase in terms of number and variety in graduate theses, Teaching approaches, methods, techniques and strategies have been among the most popular thesis topics, more than half of these theses are about secondary education and the rest is successively about primary and higher education and more than half of these theses have been completed in the institute of educational sciences. In this respect, tendencies and progresses along with deficiencies and needs have been revealed, and new suggestions have been offered.Öğe The Effect of Six Thinking Hats on Student Success in Teaching Subjects Related to Sustainable Development in Geography Classes(Edam, 2013) Kaya, Mehmet FatihThis study aimed to assess the effectiveness of six thinking hats technique in teaching subjects related to sustainable development in geography classes. The study was in both a quantitative and qualitative form. The quantitative part of the study was designed according to pre-test, post-test control group research model, and in the qualitative part, answers given by students to interview questions were analyzed according to descriptive analysis method. The population of the study consisted of 650 students studying in Gaziantep Araban High School and the sample consisted of 36 students studying at 11th grade in the same school. The results of the study revealed that teaching techniques based on six thinking hats resulted in more positive results compared to other teaching techniques proposed in the curriculum.