Yazar "Gezen, Mahmut Onur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV HAZIRLIK SÜRECİNDEKİ DESTEK AĞLARININ SOSYAL AĞ ANALİZİ(2019) Toytok, Esef Hakan; Eren, Zeynep; Gezen, Mahmut OnurBu çalışmanın temel amacı Liseye Geçiş Sınavı’na hazırlanan 8.sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık sürecinde birbirlerinden aldığı formelve informel destek ilişkilerini ortaya koymaktır. Nitel ve sosyal ağanalizi yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yaklaşımı ileyürütülen araştırmaya Batman ili merkezinden 10 öğretmen ve 58öğrenci destek vermiştir. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitimöğretim yılında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır.Araştırmada toplanan verilerin analizinde, nitel verilerde betimsel veiçerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sosyal ağ analizi verilerininanalizinde UCINET 6.0 yazılımı ile yoğunluk, ağ merkezileşme ölçümlerive yapısal boşluk analizleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilenbulgulara göre, sınava girmek zorunlu olmamasına rağmen tümöğrenciler sınava girmeyi istemektedir. Araştırmaya katılanöğretmenlere göre, sınav sistemindeki değişiklik öğrencilerin kaygıdüzeyini azaltabilir. Araştırmanın sosyal ağ analizi bulgularına göresınava hazırlanan öğrenciler, akran gruplarından destek almaktadır.Araştırmanın sosyal ağ analizi bulgularına göre, ağ içinde kurulabilecekmaksimum kurulabilecek ağ ilişkilerinin % 45’i kurulmuştur.Araştırmada, hem görsel hem de ağ analizine özgü ölçümlerinkullanıldığı sosyal ağ analizi yöntemiyle sınava hazırlanan sekizinci sınıföğrencilerinin sınav sürecinde karşılıklı destek ağları çalışma, eğlenmeağları ile karşılaştırılarak ortaya konmuş ve analiz edilmiştir. Akrandestek ağındaki yoğunluk analizine göre, kapasitenin neredeyse yarısı,eğlenme ağındaki kapasitenin üçte biri ve çalışma ağındaki kapasiteninbeşte birinin kullanıldığı belirlenmiştir.Öğe Liseye geçiş sınavına hazırlanan öğrencilerin formal ve informal destek ağları(Siirt Üniversitesi, 2018) Gezen, Mahmut Onur; Toytok, Esef HakanBu çalışmanın amacı, Batman ili merkezindeki liseye giriş sınavına hazırlanan 8. sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık sürecinde dersle ilgili destek aldığı formal ve psikolojik veya daha farklı konularda destek aldığı informal ilişkileri belirlemektir. Tarama modelinde olan çalışma nitel ve sosyal ağ analizi yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi ile sürdürülmüştür. Araştırmada ölçme aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Öğretmen Soru Formu" ve "Öğrenci Soru Formu" kullanılarak 10 öğretmen ve 58 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde, öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşme dökümleri içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın sosyal ağ analizi bölümünde, 58 öğrenciyle görüşülmüş ve elde edilen veriler UCINET 6.0 programında analiz edilerek yoğunluk, yapısal boşluk, merkezileşme ölçümleri hesaplanıp ağ diyagramları ile görselleştirilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre, tüm öğrenciler ailesi, öğretmenleri veya akranları tarafından desteklendiğini düşünmektedirler. Ayrıca öğrencilerin hangi akranlarından destek aldığı belirlenerek akran destek ağı oluşturulmuştur. Akran destek ağında, 1 aktör izole olmuş ve yoğunluk analizi hesaplamalarına göre ağ içinde kurulabilecekleri ilişkinin %45'i kurulmuştur. Buna göre öğrenciler, kendi içinde çok sıkı olmayan dışarıya karşı açık bir ilişki yapısı ortaya koymaktadır. Ayrıca akran destek ağının hangi sebeplerle oluştuğuna ilişkin iki tür ağ belirlenmiştir. Bunlardan ilki, birlikte ders çalışma ilişkisi, ikincisi ise birlikte eğlenme ilişkisidir. Oluşturulan ağlarda merkezileşme ölçüm sonuçlarına göre, merkezi rol üstlenen öğrencilerin farklı olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, öğrencilerin ağ içindeki konumlarına (merkezi aktör, etkinlik düzeyi ve arasındalık durumu) göre destek türü ve düzeyleri arasında anlamlı farklılaşmalar bulunmuştur.