Yazar "Demir, Hayriye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul müdürlerinin kararlarına dayanak oluşturan etik yaklaşımlar(Siirt Üniversitesi, 2023) Demir, Hayriye; Tösten, RasimBu araştırmanın amacı: 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Siirt merkez ve ilçelerinde farklı kademelerde görev yapan okul müdürlerinin kararlarına dayanak oluşturan etik yaklaşımlar bağlamında incelemektir. Böylelikle okul müdürleri çeşitli olaylar karşısında karar verirken hangi etik yaklaşımları öne çıkardığını belirlemek hedeflenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Siirt merkez ve ilçelerinde görev yapmakta olan 12 okul müdürü oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Siirt'te görev yapan okul müdürleriyle ile görüşme yapılmış ve veriler ses kaydı ile kayıt altına alınmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış form kullanılarak üç adet açık uçlu soruya ve hazırlanan her bir sorunun altında sonda sorulara yer verilmiştir. Ardından 5 senaryo hazırlanmış ve okul müdürlerine "Siz bu durum karşısında hangisini tercih ederdiniz?" sorusu yöneltilmiştir. Katılımcılarla yapılan görüşmelerdeki ses kayıtları deşifre edilerek betimsel analiz yaklaşımına göre temalandırılmıştır. Bulgularda;. Teleolojik yaklaşımda öne çıkan temel unsurlar; öğrenci ihtiyaçları ve öğrenciye yüksek yarar, okulun genel kültür ve iklimi, pozitif ayrımcılık, bölgenin ihtiyaçları, öğretmenlerin ve velilerin motivasyonu olmuştur. Deontolojik yaklaşımda öne çıkarılan başlıca unsurlar; yasalara uygunluk ve yönetmelikler, göreve uygunluk, soruşturma yoluna başvurma, problemi araştırma ve analiz etme, kural ve kanunlara başvurma, disiplin, mevzuat, müdahale etmeme, kabullenme, göz yumma olarak belirlenmiştir. Erdem yaklaşımında öne çıkarılan unsurlar; paydaşlarla işbirliği ve paydaş kişilerin görüşleri, disiplin, eğitim-öğretim, ortak paydada buluşma, dürüstlük, açık sözlü ve öz güvenli olmak, samimiyet ve saygı olduğu ortaya konulmuştur. Adalet yaklaşımında öne çıkarılan unsurlar; objektif olmak, adaletli olmak, eşit davranmak, taviz vermeme, hakkaniyetli olmaya çalışma olarak ele alınmıştır. Sezgisel yaklaşımda öne çıkarılan unsur ise sezgiler olarak ifade edilmiştir. Sonuç olarak okul müdürlerinin karar verirken olaylar karşısında farklı etik yaklaşımları kullandığını, en sık tercih edilen yaklaşımların sırasıyla; teleolojik, deontolojik, erdem ve adalete dayalı yaklaşım, en az tercih edilen yaklaşımın sezgisel yaklaşım olduğu görülmüştür.