Yazar "Bilek, Revan Sadak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Öğretmenlerin STEM eğitimi özyeterliliklerine ilişkin görüşleri(Siirt Üniversitesi, 2023) Bilek, Revan Sadak; Akran, Sevda KoçBu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin STEM özyeterliklerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evren ve örneklemini Diyarbakır il merkezinde görev yapan fen bilimleri, matematik, okul öncesi, bilişim teknolojileri ve sınıf öğretmenleri olmak üzere toplam 380 öğretmen ve çalışma grubunu 21 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel ve nicel yöntemlerin sırayla kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı karma yöntem desen kullanılmıştır. Araştırma iki ayrı aşamada yürütülmüştür. Araştırmanın birinci aşamasında "STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği" uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise öğretmenlerin STEM ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan ve uzman görüşü alınarak son şekli verilen yarı yapılandırılmış "Görüşme Formu" uygulanmıştır. STEM uygulamaları özyeterlik ölçeğinden elde edilen nicel sonuçlar, STEM öğretmen görüşme formundan elde edilen nitel sonuçlar ile desteklenmiştir. Nicel verilerin analizinde bilgisayar paket programı kullanılmış olup, öğretmenlerin STEM uygulamaları özyeterliklerinin demografik özelliklere göre farklılık olup olmadığına ortaya koymak için bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA testi uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde açık uçlu sorulara verilen yanıtlar için içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen veriler kod ve temalar oluşturularak tablolaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin STEM özyeterliklerine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin STEM uygulamaları özyeterliklerinin cinsiyet değişkenine göre kadınların lehine farklılaştığı, branş ve kıdem değişkenine göre farklılaşmadığı, STEM eğitimi alma durumuna göre eğitim alanların lehine farklılaştığı ve okul türüne göre de özel okulların lehine farklılaştığı görülmüştür. Öğretmen görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre; STEM eğitimi öğrencilerin 21.yy becerilerini, yaratıcılıklarını, derse yönelik motivasyonlarını ve bilime yönelik tutumlarını geliştirmektedir. Öğretmenlerin çoğu STEM eğitiminin anaokuldan başlanarak uygulanması gerektiği yönünde görüş belirtmiştir. Öte yandan öğretmenler, STEM eğitimine yeteri kadar önem verilmemesinden, uygulama aşamasındaki zorluklardan, öğretmenlerin ve okul idarecilerinin bu konuda yeteri kadar bilgi sahibi olmamasından bahsetmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yarıdan fazlası okullardaki teknik alt yapının ve materyallerin yetersiz olduğunu dile getirmiştir. Sonuç olarak; STEM eğitiminin daha verimli olması için, bu konuda sorumlu olan herkesin eğitimlerden geçmesi, okulların alt yapılarının elverişli hale gelmesi, öğretim programlarının STEM eğitimi de düşünülerek güncellenmesi ve ders programlarına dahil edilmesi gerekmektedir.