Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Ayhan, Ersin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Atık Taşıt Lastik Çelik Lifinin Beton Davranışına Etkisi
    (2024) Ayhan, Ersin; Doğruyol, Murat; Kıpçak, Fırat; Karaşin, Abdulhalim
    Sürdürülebilirlik kavramı Dünyada ve insan hayatında önemli bir yer teşkil etmektedir. Teknolojinin ilerlemesi ile farklı sektörler çözümler geliştirerek insana yatırım adı ile hayatın zorluklarını kolaylaştırmaya çalışmaktadır. Taşıtlar da bu söylemi doğrulayan etmenlerden birisidir. Dünyanın artan nüfusu karşısında ortaya çıkan taşıt arzı bu sayının çoğalmasına sebep olmaktadır. Böylece artan taşıt sayısına bağlı olarak servis ömrünü tamamlayan atık taşıt lastikleri de ortaya çıkmaktadır. Atıkların düzgün ve akıllı yöntemler ile bertaraf edilmemesi hem ekonomik hem de çevresel zorlukları beraberinde getirmektedir. Bu zorlukların yenilmesi bağlamında gelişen teknoloji bir takım çareleri beraberinde getirmiştir. Atık taşıt lastiklerinin akıllı yöntemlerle bertaraf edilmesine ilişkin enerji üretimi, hammadde sağlama, dönüştürme gibi bir takım uygulamalar bulunmaktadır. Cesaret verici uygulamalar bilim insanlarının daha çok dikkatini çekerek onları, atık lastiklerinin bazı türevlerinin inşaat sektörünün en çok talep gören malzemesi olan betonda kullanımına yönelik çalışmalara itmiştir. Bu türevlerden biri olan atık lastik çelik lifi ile ilgili birçok bilimsel çalışma yapılmıştır. Ancak yapılan araştırmalar çelik lifin betonda kullanımına yönelik daha çok çalışma yapılması ve bu yönde bilgi alınması gerektiğini göstermektedir. Bu bakımdan çalışma kapsamında atık çelik lifler kullanılarak literatürün zenginleşmesi ve neden sonuç ilişkisi ile sonuçların irdelenerek tartışılması amaçlanmıştır. Deneysel çalışmalar kapsamında 150×300 mm ebatlarında silindir ve 150×150×600 ebatlarında kiriş numuneler üretilmiştir. Çelik lifler betona hacimce %0.4 ve %0.8 oranlarında agrega yerine ikame olarak kullanılmıştır. Basınç, Eğilme, Ultrases Darbe Hızı deneyleri yapılarak sonuçlar tartışılmıştır. Yapılan deneysel çalışmalar sonucunda atık araç lastik çeliği katkısının beton basıncına bir olumlu katkısının olmadığı ancak eğilme dayanımını artırdığı, beton basıncı ile ultrases dalga hızları arasında paralel bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Corrigendum to ‘Effect of waste steel fiber use on concrete behavior at high temperature’ [Case Stud. Constr. Mater. 20 (2024) e03051] (Case Studies in Construction Materials (2024) 20, (S221450952400202X), (10.1016/j.cscm.2024.e03051))
    (Elsevier Ltd, 2024) Doğruyol, Murat; Ayhan, Ersin; Karaşin, Abdulhalim
    The author regrets that the acknowledgements section is missed to be included in the published article. The “Acknowledgements” section is as follows: © 2024 The Authors
  • [ X ]
    Öğe
    Effect of waste steel fiber use on concrete behavior at high temperature
    (Elsevier, 2024) Dogruyol, Murat; Ayhan, Ersin; Karasin, Abdulhalim
    Recently, recycling of waste vehicle tyres which pose a significant risk to environmental health has become an important research issue due to environmental concerns worldwide. To handle the waste tyre pollution problem, recycling waste into new products and using waste to improve other materials' properties can be considered. Waste vehicle tyres can be used in the production of energy and various materials, providing economic and environmental advantages. In this study, experimental studies were carried out on the use of waste tyre steel fiber (WS) obtained from the recycling of heavy vehicle tyres in concrete, including the goal of recycling and reducing the need for raw materials. In one experimental group, waste tyre steel was added to concrete at 0.4% by volume instead of fine aggregate, while in the other experimental group it was added at 0.8% by volume. In the study, in addition to mechanical analyses, many microanalysis experiments were carried out to understand whether there was a strong relationship between the results. The study was conducted at target temperatures of 400, 600 and 800 degrees C depending on the fire scenario for building and construction materials according to ISO 834 and ASTM E119 standards. Compressive strength losses and characterization changes in 15 cm cube plain concrete and composite concrete specimens exposed to targeted high temperatures for 60 minutes were compared in terms of strength. Ultrasonic pulse velocity (UPV), scanning electron microscopy (SEM), thermogravimetric analysis (TGA), differential thermal analysis (DTA), X-ray diffraction analysis (XRD) and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) analysis was also performed, as it was understood that there was not enough data in the literature regarding waste tyre steel fiber reinforced concrete. General results showed that fiber-added concrete made significant contributions to concrete performance at high temperatures.
  • [ X ]
    Öğe
    Investigation of the Behaviour of a Reinforced Concrete Frame Structure According to Two Different Earthquake Regulations in the Siirt Region
    (Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023) Ayhan, Ersin; Doğruyol, Murat; Karaşin, Abdulhalim
    The Turkish Building Earthquake Regulation (2018TBEC), which was put into effect in January 2019, was published in the Official Gazette in 2018, so the 2007 Turkish Earthquake Regulation (2007TSC), which was in effect before, was updated and the old version was terminated. With the updating of 2007TSC, naturally different results emerge in the design principles of all reinforced concrete structures. Within the scope of the study, the numerical results of the soil parameters of one location of real estate, for which ground studies were carried out in the Siirt region according to both 2007 TSC and 2018 TBEC, and earthquake parameters obtained according to 2 separate regulations were applied to a reinforced concrete 5-storey frame structure. The differences in the regulations on the structural behaviour in terms of the soil and earthquake parameters were evaluated through the SAP 2000 analysis program. The strength and displacement capacities of the 5-storey reinforced concrete structure were evaluated by comparing them according to the 2007 TSC and 2018 TBEC earthquake regulations by using Non-Linear Static Pushover Analysis. © 2023, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.

| Siirt Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Siirt Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Siirt, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim