Yazar "Aslan, Salim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Köy Enstitülerinde eğitim ve tarih öğretimi(Siirt Üniversitesi, 2021) Aslan, Salim; Gökkaya, Ahmet KürşatBu çalışmada, eğitim tarihimizde ehemmiyetli bir yere sahip olan köy enstitülerinin eğitim modeli ve bu enstitülerdeki tarih dersi öğretimi araştırılmıştır. Eğitimsel devrim düşüncesiyle kurulan bu enstitülerin kuruluş gerekçeleri, eğitim felsefesi ve bakış açısı, özelliklede tarih dersinin işlenişi, tarih disiplinine bakış açısı, öğretim programları, uygulamaları ve ders materyalleri de araştırmaya dahil edilmiştir. Köy Enstitüleri Atatürk'ün öngördüğü bir modeldi ve bu sebeple enstitülerin zemini onun döneminde oluşturulmuş ve kuruluş süreci başlatılmıştı. Ülke nüfusunun çoğunluğunu barındıran köyleri; eğitim yoluyla milli bilinci aşılamak, insanı merkeze alan değerleri benimsetmek, köyü ve köylüyü üretici konuma getirmek, öğretmen ve öğrenciyi tam donanımlı yetiştirerek köyü doğrudan yerinden kalkındırmak amaçlanmıştır.Cumhuriyet yönetimimin bir gayesi olan yeni ve modern bir insan tipi yaratma düşüncesi eğitime verilen önemle gösterilebilirdi.Bu anlayış ve düşüncenin en pratik yolu da tarih öğretiminden geçiyordu.Uzun zamanlardan beri eğitimin köylere inişi hep problem olmuş, okur-yazarlık sorunu ve köylünün eğitimi de buna ilave olmuştu.Bu noktada enstitüler devreye girip bu sıkıntıları ortadan kaldırma vizyonunu üstlenecekti.Kendine özgü yapısıyla bilimsel, aktif, demokratik bir eğitim anlayışıyla hareket eden enstitüler, insanı yetiştirirken ilerleme ve aydınlanma öncüleri olarak da yetiştirirdi.Enstitülerin eğitim ruhunu kavrayamayan farklı gruplar ortaya çıkıp enstitülere sataşmaya başlayınca enstitülerde kaçınılmaz değişmeler başladı. Yeni gelen reform ve kanunlarla önce enstitülerin felsefesi ve ruhu ortadan kaldırıldı sonra da kapatılmaya giden süreç başlatıldı. Köy Enstitülerinde tarih dersinin iş eğitim ilkesine göre işlenmeye gayret edildiği görülmüştür. Dersin öğretim programı, ders kitapları, materyalleri, dersin işlenişi ve uygulaması çözümlendiğinde birbirleriyle uyum içerisinde oldukları fark edilmiştir. Tarih dersinin, dönemin özellikleri ve gerçekleri göz ardı edilmeden, öğrencilerin aktif olduğu ve iş başı öğretim anlayışı doğrultusunda işlendiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Köy enstitüleri, Eğitim, Tarih Öğretimi, Öğretim Programı, Tonguç.