Yazar "Çetin, Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Design and evaluation of web based science learning environments(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015-08) Çetin, Ali; Toytok, Esef Hakan; Korkmaz, MehmetWeb based learning has found its place in educational methods with the development of internet and internet technologies. The materials, that used with web based learning environments, should have some properties like visualization, pedagogic acceptance and convenience for students level. The purpose of this study is to construct two web based science environments for 9th grade students with using two different educational methods: inquiry with 5E learning cycle and expository with expository texts. These web environments are named as Web Based Inquiry Learning Environment (WILE) and Web Based Expository Learning Environment (WELE). Both environments are prepared for "conservation of energy" subject in 9th grade physics lesson. In evaluation part of this study, WILE is tested in two classrooms with 27 students and WELE is tested with 15 students. Students wrote their opinions to WILE and WELE, then 4 students interviewed for WILE and 2 students for WELE. Interview results and general opinions of students, a physics teacher and two physics education experts are represented in evaluation part.Öğe ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ PERSPEKTİFİNDEN ÖĞRETMEN ADAYLARININ EVRİM TEORİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ(2015) Kahyaoğlu, Mustafa; Çetin, AliBireylerin üst düzey düşünme becerilerinden biri olan eleştirel düşünme, farklı bakış açılarını anlamaya, araştırmaya, sorgulamaya, bireysel ve sosyal etkileşime imkan vermektedir. Bu sebeple eleştirel düşünme eğitim programlarında öğrencilere kazandırılması beklenen temel hedeflerinden biridir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme alt boyutları perspektifinden fen bilimlerinin en tartışmalı teorilerinden biri olan evrim teorisine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. (1) ilköğretim fen bilgisi öğretmen adayları evrim teorisi ve eleştirel düşünmeyi nasıl algılamaktadırlar?. (2) ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme alt boyutları perspektifinden evrim teorisi ve evrim teorisi öğretimine yönelik görüşleri nasıldır?. Araştırma deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu ise Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören beş öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin yorumlanması ve açıklanmasında nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının evrim teorisine ilişkin algıları incelendiğinde; canlıların değişimi, doğal seleksiyon, mutasyon, genlerin farklılaşması şeklinde algıladıkları belirlenmiştir. Eleştirel düşünmeyi ise genel anlamda bireylerin olaylara tarafsız ve bir bütün olarak bakabilmesi, açık fikirli ve sorgulayıcı olması şeklinde belirtmişlerdir. Sonuç olarak, fen bilimlerinin en önemli teorilerinden biri olan evrim teorisinin daha derin bir şekil kavratılması için eleştirel düşünme temelli yöntem ve teknikleri uygulanmalıdırÖğe HARMANLANMIŞ VE YÜZ-YÜZE ÖĞRENME ORTAMLARINDA KULLANILAN ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN İNTERNETE YÖNELİK TUTUMA ETKİSİ(2018) Çetin, Ali; Özdemir, Ömer FarukBu araştırmanın amacı, açıklayıcı ve sorgulayıcı öğretim yöntemlerinin yüz-yüze ve harmanlanmış öğrenme ortamlarında 9. sınıf öğrencilerinin internete yönelik tutumlarına etkilerini ortaya çıkarmak ve bu etkilerin cinsiyet ile ilişkisini incelemektir. Çalışmada 2x2x2 faktör deseni kullanılmıştır. Çalışmaya Ankara ili Çankaya ilçesindeki bir okuldan toplam 111 öğrenci katılmıştır. \"İnternet Tutum Ölçeği\" öntest ve son-test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler üç yönlü kovaryans (ANCOVA) ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinden şu sonuçlar el edilmiştir: (1) Öğrencilerin internete yönelik tutumlarında harmanlanmış öğrenme yüz-yüze öğrenmeye göre daha etkilidir, (2) öğrenme ortamları ile cinsiyet değişkenleri arasında anlamlı etkileşim vardır; yüz-yüze öğrenme ortamında bütün öğrencilerin internete yönelik tutumları azalmıştır. Harmanlanmış öğrenme ortamında ise erkek öğrencilerin tutum puanları yükselmiş, kız öğrencilerin ise değişmemiştir, (3) öğretim yöntemi, öğrenme ortamları ve cinsiyet değişkenleri arasında anlamlı etkileşim vardır;harmanlanmış ortamda açıklayıcı öğretim yöntemi kullanıldığında erkek öğrencilerin tutum puanları yükselmiştir.Öğe Inseparable phone books demonstration(Institute of Physics Publishing, 2017) Balta, Nuri; Çetin, AliThis study is aimed at first introducing a well-known discrepant event; inseparable phone books and second, turning it into an experiment for high school or middle school students. This discrepant event could be used especially to indicate how friction force can be effective in producing an unexpected result. Demonstration, discussion, explanation and experiment steps are presented on how to turn a simple discrepant event into an instructional activity. Results showed the relationships between number of pages and force, as well as between amounts of interleave and force. In addition to these, the mathematical equation for the total force between all interleaved pages is derived. As a conclusion, this study demonstrated that not only can phone books be used, but also ordinary books, to investigate this discrepant event. This experiment can be conducted as an example to show the agreement between theoretical and experimental results along with the confounding variables. This discrepant event can be used to create a cognitive conflict in students' minds about the concepts of 'force and motion' and 'friction force'. © 2017 IOP Publishing Ltd.Öğe Pre-service science teachers views on materials developed in instructional technologies and material development course(Sakarya University, 2016) Çetin, AliThis qualitative study was designed to introduce 3-dimensional and digital materials to pre-service science teachers and identify their views about them. In this context, three projects was performed with 42 pre-service science teachers (13 male - 29 female) who took Instructional Technologies and Material Development course in Elementary Science Education Department in Siirt University. First project was to prepare a movie by using photos and music, second one was to prepare a power-point presentation that contains an animation and their own sound and third one was a 3 dimensional material that can be used during class time. Four open ended questions were asked to all participants to obtain their views about these materials. The results were analyzed with the conventional content analysis. Results indicated that most of the participants believe that the digital material prepared in project 1 enhance retention and take students' attention. In project two, participants thought that the digital material facilitates learning and ave class time for teacher. In project 3, while 78% of participants thought positive for the 3 dimensional materials and claim that they facilitate learning and enhance retention, 22% of participants thought negative about these materials and claim that preparing these materials need too much time and effort. In the last finding, "which type of material are preferred by pre-service science teachers in their future life" were asked and 57% preferred 3 dimensional materials, 19% preferred digital materials and 24% preferred both. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.Öğe STEM TEMELLİ ETKİNLİKLERİN FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN, MATEMATİK, MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ İLE 21. YÜZYIL BECERİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ(2018) Çetin, Ali; Kahyaoğlu, MustafaBu çalışmanın amacı STEM temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının fen,matematik, mühendislik-teknoloji ve 21. yüzyıl becerilerine yönelik tutumlarına etkisini incelemektedir.Çalışmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma bir araştırmayöntemi olan açıklayıcı model kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2017-2018eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Eğitim Fakültesinin Fen Bilgisi Eğitimi programınınüçüncü sınıfında öğrenim gören 22 öğretmen adayıdır. Veri toplama araçları olarakSTEM tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Verilerin analizindet testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarınınfen, mühendislik-teknoloji ve 21. yüzyıl becerilerine yönelik tutumlarının arttığı, ancakmatematiğe yönelik tutumlarının azaldığı tespit edilmiştir ve STEM-temelli etkinliklerinfen eğitimi için gerekli ve gerçek hayat problemlerini çözmede faydalı oldukları ortayaçıkmıştır. Ayrıca öğretmen adayları bu çalışmada öğrendikleri etkinlikleri gelecektekimeslek yaşamlarında da uygulamak istediklerini belirtmişlerdir.Öğe The effects of pedagogical training program on students’ professional attitudes and self efficacy levels(Sakarya University, 2015) Toytok, Esef Hakan; Çetin, AliObviously, one of the most important elements of education is teacher. The effect of the teacher is very high and the importance of professional attitudes and self-efficacy levels of teachers are improving in each day. Nowadays, pedagogic training program is going on for the students that are graduated from the other faculties than education. At the end of this certificate program, these students are being teachers. This study aims to investigate the effects of pedagogic training program on students’ professional attitudes and self efficacy levels. A weak experimental design is conducted for the study. Experimental design is known as one of the quantitative research methods. The population of the study are 1037 Siirt university pedagogical training program students. This program started in July 2014 and finished in January 2015. Professional Attitude Scale (PAS) and Teacher Self-Efficacy Scale (TSS) are used as pre-test at the beginning and post-test at the end of the study. PAS is developed by Çetin (2006) and includes 35 items and TSS is developed by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and includes 24 items. At the end of the study, there is no statistically significant difference between pre-test and post test scores on participants’ professional attitudes scores and its subscales love, value and appropriateness. Additionally there is a statistically significant difference on participants self-efficacy scores and its to subscales student participant and teaching strategies. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.