Yazar "Çeti̇n, Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Analysis of Metaphors Used by High School Students to Describe Physics, Physics Lesson and Physics Teacher(European J of Physics Education, 2016-07) Çeti̇n, AliThe purpose of this study was to describe high school students’ “physics”, physics lesson” and “physics teacher” conceptions by using metaphors. 313 students participated in the study from different high school types in Siirt, Turkey. A metaphorical perception form constructed by researcher was individually conducted, digitally recorded and analyzed. Codes and conceptual categories were created. The results demonstrate that students describe physics and physics lesson by using content, function, affective and cognitive characteristics and physics teacher by using cognitive, affective, personality and physical characteristics. Although constructivist approaches are applied in Turkish physics education program, the results show that most of the high school students still think that physics is a complex and difficult subject. The other result of the study shows that students think that physics is a developing subject area but physics lesson is not developing course. About physics teachers students believe that they are very knowledgeable and intelligent people. Some recommendations are made for researchers and program developers.Öğe Bağlam temelli öğrenme ile lise fizik derslerinde kullanılabilecek günlük hayattan konular(Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2014-04) Çeti̇n, AliBu çalışmanın amacı bağlam temelli öğrenme sırasında kullanılabilecek günlük hayattan konuların belirlenmesi, bu konuların sınıf seviyelerine ve cinsiyetlere göre sınıflandırmasının yapılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri analizinde içerik analizi, yüzde ve frekans analizi gibi betimsel analizler kullanılmıştır. Bilgiler belirli kriterlere göre kategoriler halinde gruplandırılmış ve sayısal, yüzdesel ve oransal olarak görülme sıklığı ortaya konmuştur. Çalışmaya Ankara il sınırları içerisindeki bir okulun 9., 10. ve 11. sınıflarında okuyan 94 öğrenci katılmıştır ve günlük hayata ilişkin fizik konularında ayrı ayrı birer poster hazırlamaları istenmiştir. Toplanan posterler konu başlıklarına, sınıf seviyelerine ve cinsiyetlere göre sınıflandırılarak alt kategoriler oluşturulmuştur. Her alt kategoride hazırlanan poster sayıları kullanılarak, öğrencilerin bu alt başlığa olan ilgileri ortaya konmuştur. Başlıklar kullanılarak oluşturulan alt kategoride fizik dersindeki sekiz konu başlığı (mekanik, elektrik, uçan cisimler, astronomi ve uzay, gökyüzü, modern fizik, optik, dalgalar) ortaya çıkmıştır. Sınıf seviyeleri kullanılarak oluşturulan alt kategoriye göre 9. sınıf öğrencilerinin en fazla gökyüzü, 10. sınıf öğrencilerinin en fazla astronomi ve uzay konularına ilgi duydukları ortaya çıkmıştır. Cinsiyete göre yapılan sınıflandırmada ise 9. sınıflarda sadece erkek öğrencilerin uçan cisimler konusunu seçtiği, mekanik, astronomi ve uzay konularında erkeklerin ilgilerinin kızlara göre daha yüksek olduğu, dalgalar konusunda ise kızların erkeklerden daha çok ilgi duydukları ortaya çıkmıştır. Çalışmanın sonuç kısmında ortaöğretim fizik programı ile öğrencilerin fizik derslerinde görmek istedikleri konuların benzerlik ve farklılıkları karşılaştırılmıştır.Öğe The Effects Of Pedagogical Training Program On Students' Professional Attitudes And Self Efficacy Levels(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015-08) Toytok, Esef Hakan; Çeti̇n, AliObviously, one of the most important elements of education is teacher. The effect of the teacher is very high and the importance of professional attitudes and self-efficacy levels of teachers are improving in each day. Nowadays, pedagogic training program is going on for the students that are graduated from the other faculties than education. At the end of this certificate program, these students are being teachers. This study aims to investigate the effects of pedagogic training program on students' professional attitudes and self efficacy levels. A weak experimental design is conducted for the study. Experimental design is known as one of the quantitative research methods. The population of the study are 1037 Siirt university pedagogical training program students. This program started in July 2014 and finished in January 2015. Professional Attitude Scale (PAS) and Teacher Self-Efficacy Scale (TSS) are used as pre-test at the beginning and post-test at the end of the study. PAS is developed by Çetin (2006) and includes 35 items and TSS is developed by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and includes 24 items. At the end of the study, there is no statistically significant difference between pre-test and post test scores on participants' professional attitudes scores and its subscales love, value and appropriateness. Additionally there is a statistically significant difference on participants self-efficacy scores and its to subscales student participant and teaching strategies.Öğe Fizik Dersi Durgun Elektrik Konusunda 5E Öğrenme Yöntemi ve Simülasyonlar İle Bir Dersin Planlanması(Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2016-12) Çeti̇n, AliBu çalışmanın amacı fizik öğretmenlerinin derslerini 5E öğrenme yöntemi ve simülasyonlar kullanarak hazırlamalarına yardımcı olmaktır. 5E öğrenme yöntemi ilgi çekme, keşfetme, açıklama, derinleştirme ve değerlendirme olmak üzere beş aşamadan oluşmaktadır. 10. Sınıf fizik öğretim programında yer alan durgun elektrik konusu bu yöntem kullanılarak planlanmıştır. Simülasyonlar öğrencilere soyut kavramları kavratabilme potansiyeline ve deneylerdeki başlangıç değerlerini değiştirebilme imkânına sahiptirler. 5E öğrenme yöntemi içerisindeki açıklama ve derinleştirme aşamaları sırasında Colorado Üniversitesi tarafından oluşturulan PHET simülasyonlarından faydalanılmıştır. Bu çalışmanın giriş kısmında sınıflarda teknolojinin kullanımı, bilgisayar simülasyonları ve 5E öğrenme yöntemi tartışılmış, daha sonra uygulama kısmında 5E öğrenme yönteminin durgun elektrik konusunda ne şekilde uygulandığı açıklanmıştır. Sonuç bölümünde öğrenme yöntemi ve simülasyonlar ile ilgili alan-yazındaki araştırmalara yer verilmiş, bu çalışma ile ilgili ortak ve farklı yanları üzerinde durulmuştur. Bunlara ek olarak, öğretmenlere uygulama ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.Öğe An investigation of physics education doctoral dissertations made in Turkey between 2010 and 2015(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2016-11) Çeti̇n, AliThe purpose of this study was to investigate doctoral dissertations on physics education conducted in Turkey between the years of 2010 and 2015. The year, institution, language, researcher’s gender, advisor position, research design and method, number and properties of samples, subject, data collection tools and theme distribution of the doctoral studies were investigated. The document analysis technique, which is a qualitative research method, was used. The population for research was all doctoral dissertations in the field of physics education at various institutes in Turkey. The sampling group consisted of 78 dissertations accessed through the online National Thesis Centre. To collect data, a form of structure determination developed by the researcher was used. Data were analysed with categorical analysis techniques The findings indicated that the number of physics education doctoral dissertations has increased when compared with the number of dissertation made in the years 2001-2009. Most of these doctoral dissertations were conducted at Karadeniz Technical University and Middle East Technical University, with a mixed research method preferred by researchers. In general, highschool students and pre-service teachers were the sample for these dissertations. The theme of success and attitudes were the most frequent research topics used in dissertations on physics education.Öğe Pre-Service Science Teachers Views On Materials Developed In Instructional Technologies And Material Development Course(TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2016-12) Çeti̇n, AliThis qualitative study was designed to introduce 3-dimensional and digital materials to pre-service science teachers and identify their views about them. In this context, three projects was performed with 42 pre-service science teachers (13 male- 29 female) who took Instructional Technologies and Material Development course in Elementary Science Education Department in Siirt University. First project was to prepare a movie by using photos and music, second one was to prepare a power-point presentation that contains an animation and their own sound and third one was a 3 dimensional material that can be used during class time. Four open ended questions were asked to all participants to obtain their views about these materials. The results were analyzed with the conventional content analysis. Results indicated that most of the participants believe that the digital material prepared in project 1 enhance retention and take students' attention. In project two, participants thought that the digital material facilitates learning and save class time for teacher. In project 3, while 78% of participants thought positive for the 3 dimensional materials and claim that they facilitate learning and enhance retention, 22% of participants thought negative about these materials and claim that preparing these materials need too much time and effort. In the last finding, "which type of material are preferred by pre-service science teachers in their future life" were asked and 57 % preferred 3 dimensional materials, 19 % preferred digital materials and 24 % preferred both.