Kahyaoğlu, MustafaKenanoğlu, Rıdvan2024-12-242024-12-2420141308-2140https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/265547https://hdl.handle.net/20.500.12604/5378Medya okuryazarlığı ile çevre eğitimi kavramlarının kapsamı incelendiğinde bazı ortak özelliklerin olduğu görülmektedir. Medyanın birey ve topluma haber verme, bilgi düzeylerini, yetenek ve becerilerini geliştirme, tutum ve davranışlarını etkileme özelliği bulunmaktadır. Çevre eğitiminin de çevre ve çevre sorunlarına yönelik bireyleri bilinçlendirilme, olumlu tutum ve davranış kazandırma, sorgulama ve problem çözme becerileri geliştirme gibi amaçları bulunmaktadır. Bu açıdan bakıldığında medyanın çevre eğitimi ve çevre eğitiminin amaçlarının gerçekleştirilmesinde etkili olan çevre konularına ilişkin kitap okumaya yönelik tutumları üzerinde önemli rolü olduğu ileri sürülebilir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyler ile çevre konularına ilişkin kitap okumaya yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Diyarbakır Bismil İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaöğretimde öğrenim gören toplam 713 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karaman ve Karataş (2009) tarafından geliştirilen \"Medya Okuryazarlığı Düzey Belirleme Ölçeği\" ile Kahyaoğlu (2011) tarafından geliştirilen \"Çevre Konularına İlişkin Kitap Okuma Yönelik Tutum Ölçeği\" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, ortaöğretim öğrencilerin medya okuryazarlığı ile çevreyle ilgili kitap okumaya yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte medya okuryazarlığı alt boyutları olan bilgi sahibi olma, analiz ve tepki oluşturabilme, yargılayabilme ve örtük mesajları görebilme ile çevre konularına ilişkin kitap okumaya yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Buna göre ortaöğretim öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyi artıkça ve azaldıkça çevreyle ilgili kitap okumaya yönelik tutumlarının artabileceği veya azalabileceği söylenebilirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim Araştırmaları,Çevre ÇalışmalarıORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI İLE ÇEVRE KONULARIYLA İLGİLİ KİTAP OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİArticle92833843265547