Akın, ErhanÇeçen, Mehmet Akif2017-05-182017-05-1820142626455https://hdl.handle.net/20.500.12604/760Bu çalışmayla Muş ili Bulanık ilçesi Gazi Ortaokulunda öğrenim gören öğrencilerin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2012–2013 öğretim yılında Muş ili Bulanık ilçesinde bulunan ve Bulanık İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün verdiği bilgiler doğrultusunda sosyoekonomik düzeyi yüksek olan Gazi Ortaokulunun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 273 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Mokhtari ve Reichard (2002) tarafından geliştirilen Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanteri’nin (MARSI) Öztürk (2012) tarafından Türkçeye çevrilen, geçerlik ve güvenilirliği yapılan Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımları SPSS 17.0 Paket programıyla hazırlanmıştır. Sonuç olarak; araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin aralarındaki ilişkinin korelasyon analizi ile incelenmesi sonucunda; Problem Çözme Stratejisi ile okuma stratejilerini destekleme arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki, Genel Okuma Stratejisi ile okuma stratejilerini destekleme arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki, Genel Okuma Stratejisi ile problem çözme stratejisi arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre genel okuma stratejisi arttıkça problem çözme stratejisi artmaktadır. Öğrencilerin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri, ölçeğin tümü için yüksek düzeyde anlamlı bulunmuştur. Cinsiyete göre okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri istatistiksel olarak kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Öğrencilerin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri, sınıflara göre istatistiksel olarak yedinci sınıflar lehine anlamlı bir fark göstermiştir. Öğrencilerin demografik özelliklerinin Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri üzerine anlamlı bir fark göstermemiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessokuma, strateji, üstbilişsel okumaOrtaokul öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi Muş Bulanık örneğiArticle