Hansu, FevziArı, İlker2019-11-282019-11-2825.01.20182018-01-25https://hdl.handle.net/20.500.12604/1877Son yıllarda, nüfus artışına ve sanayinin hızla gelişmesine bağlı olarak enerjiye olan ihtiyaç giderek artmaktadır. Dolayısıyla, artan enerji ihtiyacını karşılamak amacıyla araştırmacılar bir yandan yeni enerji kaynaklarına yönelirken veya yeni enerji türlerini keşfetmeye çalışırken; diğer yandan da var olan enerji sistemlerinin kayıplarını yok etmeye yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Elektrik enerji verimliliği kavramının büyük öneme sahip olduğu günümüzde, enerji iletim hatlarında meydana gelen kayıpların azaltılmasına yönelik çalışmalar büyük önem kazanmıştır. Elektrik enerjisinin, iletim hatlarında yüksek gerilim şeklinde taşınmasının avantajlarının yanı sıra bazı önemli dezavantajları da söz konusudur. Bu dezavantajlardan birisi de hatlarda meydana gelen yüksek gerilim kaynaklı korona kayıplarıdır. Bu çalışmada, elektrik enerjisi iletim hatlarında meydana gelen Korona boşalmalarının tutuşması ve sönümlemesinde yüksek frekanslı gerilim/akım osilasyonlarının etkisinin deneysel olarak incelenmesine yönelik bir takım çalışmalar yapılmıştır. Enerji üretim, iletim ve dağıtım hatlarında gerçekleşen devre açma-kapama, kısa devre arızaları, çeşitli sebeplerle oluşan iç ve dış aşırı gerilimlerin etkisi ve enterkonnekte şebekeye anlık olarak devreye giren-çıkan dengeli veya dengesiz yükler sebebiyle hatlar üzerinde çeşitli frekanslardaki gerilim/akım osilasyonlarının oluşmasına yol açtıkları bilinmektedir. Bu noktadan hareketle, şebekelerde oluşan çeşitli frekanslardaki harmonik veya akım osilasyonlarının iletim hatları üzerinde gerçekleşen korona boşalmalarının tutuşması ve sönümlemesi üzerindeki etkisi, iletim hattı modeline karşılık gelen İğne-Düzlem ve Küre-Düzlem elektrot sistemlerinde 50, 150, 250, 350 ve 500 Hz’lik besleme gerilimi frekanslarında deneysel olarak incelenmiştir. Deneysel olarak alınmış ölçüm sonuçlarına göre oluşturulan korona boşalmalarının belirli frekanslardaki Gerilim-Akım grafikleri karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Çalışma neticesinde yüksek frekanslı gerilim/akım osilasyonlarının korona boşalmalarının tutuşma ve sönümleme gerilimleri üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu ve frekans değerinin artmasının korona boşalmalarının tutuşmasını önemli oranda kolaylaştırdığı sonucuna varılmıştır.ÖN SÖZ iii İÇİNDEKİLER iv TABLOLAR LİSTESİ v ŞEKİLLER LİSTESİ vi KISALTMALAR ve SİMGELER LİSTESİ viii ÖZET ix ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 1.1. Genel Bilgiler 1 1.2. Korona Boşalması 2 1.3. Korona Boşalmalarının Enerji İletim Hatları Üzerindeki Etkisi 3 2. LİTERATÜR ARAŞTIRMASI 8 2.1. Konuyla İlgili Yapılmış Olan Çalışmalar 8 2.2. Tezin Güncelliği 21 3. MATERYAL ve METOT 22 3.1. Materyal 22 3.2. Yöntem 26 4. BULGULAR 27 4.1. İğne-Düzlem Elektrot Sistemi 27 4.2. Küre-Düzlem Elektrot Sistemi 35 5. SONUÇLAR ve ÖNERİLER 44 5.1. Sonuçlar 44 5.2. Öneriler 45 6. KAYNAKLAR 46 ÖZGEÇMİŞ 50trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKorona, Osilasyon, Yüksek Frekans, Elektrot SistemiKorona boşalmalarının tutuşmasında ve sönümlemesinde yüksek frekans etkisinin deneysel olarak incelenmesiExperimental investigation of high frequency effect on the ignition and damping of corona dischargesMaster Thesis495208