Aktaş, İlter ŞahinSeven, Sami2024-12-242024-12-242024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt1inbCy0XuJom1xi1pCEzOGHzDnVTEPi6c5-KtsbgOsGhttps://hdl.handle.net/20.500.12604/3692Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Ana Bilim Dalıİnsan popülasyonun yoğun olduğu havalimanlarındaki uçuş sayıları havacılık sektörünün gelişmesiyle beraber önemli ölçüde artmıştır. Uçuş sayısıyla paralel olarak her bir uçuş için verilen yer hizmetleri desteğinin sayısı da artmaktadır. Bu destek fosil yakıtla çalışan içten yanmalı motorlu araçlarla verilmektedir. Bu sebeple havalimanlarındaki karbon emisyon değerlerini oluşturan bir parçada yer hizmetleri araçlarıdır. Bu tezde, Esenboğa Havalimanı'nda yer hizmetleri desteğinde kullanılan TGS ve HAVAŞ filosuna ait fosil yakıtla çalışan içten yanmalı motora sahip yer hizmetleri araçları incelenmiştir. Bu araçların destek verdiği her bir uçuş ve yıllık destek verilen toplam uçuşta havaya salınan karbondioksit gazı, metan ve nitröz oksit gazlarının karbondioksit eş değer miktarları Tier-1 ve Tier-2 metodlarıyla hesaplanmıştır. Gaz emisyonlarıyla beraber kullanılan dizel yakıtın yerine elektrik enerjisini kullanılmasındaki maliyet hesabı da yapılmıştır. Bu tez çalışmasında Esenboğa Havalimanı'nda hizmet veren içten yanmalı motorlu yer hizmetleri araçlarının havaya 1 yılda toplam 14056,5 ton CO2, 10751,4 ton CO, 277,8 ton N2Ove 2,73 ton CH4 sera gazları saldığı hesaplanmıştır. Yakıt bakımından dizel yakıt yerine elektrik kullanırsa yılda 24130460 TL tasarruf edileceği hesaplanmıştır.The number of flights at airports with dense human populations has increased significantly with the development of the aviation sector. In parallel with the number of flights, the number of ground handling support provided for each flight also increases. This support is provided by internal combustion engine vehicles operating on fossil fuels. For this reason, ground handling vehicles are a part of the carbon emission values at airports.s In this thesis, fossil fuel-powered internal combustion engine ground handling vehicles belonging to the TGS and HAVAŞ fleets used for ground handling support at Esenboğa Airport were examined. The carbon dioxide equivalent amounts of carbon dioxide gas, methane and nitrous oxide gases released into the air during each flight supported by these vehicles and the total annual flight support were calculated using Tier-1 and Tier-2 methods. The cost of using electrical energy instead of diesel fuel used together with gas emissions was also calculated. In this thesis, it was calculated that internal combustion engine ground handling vehicles serving at Esenboğa Airport emitted a total of 14056,5 tons of CO2, 10751,4 tons of CO, 277,8 tons of N2O and 2,73 tons of CH4 greenhouse gases into the air in 1 year. It was calculated that 24130460 TL would be saved annually if electricity was used instead of diesel fuel.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessElektrik ve Elektronik MühendisliğiElectrical and Electronics Engineeringİçten yanmalı motorlu yer hizmetleri araçlarının elektrikli araçlarla değişiminin çevresel ve ekonomik etkisi (Esenboğa Havalimanı örneği)Environmental and economic effect of the exchange of internal combustion engine ground service vehicles with electric vehiclesMaster Thesis1145895222