Aras, DicleYiğit, SevcanKayam, SercanArslan, ErşanAkça, Fırat2024-12-242024-12-2420201304-284X2717-6347https://doi.org/10.33689/spormetre.620619https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/362082https://hdl.handle.net/20.500.12604/4894Bilişsel yorgunluk (BY) egzersiz ve sporda performansa etki eden faktörlerden biri olarakdeğerlendirilmektedir. Bu derlemenin amacı bilişsel yorgunluk kavramını, bilişsel yorgunluğun nasıloluşturulduğunu, nasıl değerlendirildiğini açıklamak ve konuyla ilgili çalışmaların sonuçlarını tartışmak veböylece gelecekteki araştırmalar için önerilerde bulunabilmektir. Bu nedenle literatürdeki çalışmalar farklı veritabanlarında taranmış ve BY ile ilgili yapılmış araştırmalar; “a) dayanıklılık performansı, b) anaerobik güç,maksimal kuvvet ve sürat performansı ve c) spora özgü beceriler, motor ve bilişsel performansa etkileri”başlıkları altında açıklanmıştır. Sonuçlara göre BY’nin egzersiz ve spor performasını olumsuz etkilediğigörülmüştür. BY genel olarak dayanıklılık, spora özgü beceri, motor performans ve karar verme süreçlerindebozulma yaratmış ancak maksimal veya maksimal üstü aktivitelerde performansı etkilememiştir. BY’ninperformans üzerindeki olumsuz etkilerinin; algılanan zorluktaki artışa, beyindeki nörotransmitter dağılımına vemotivasyon düzeyindeki azalmaya bağlı olduğu düşünülmektedir. Gelecek çalışmalarda BY’ye neden olanbilişsel işler sırasındaki nöro-fizyolojik değişimler daha detaylı incelenebilir ve BY’nin etkilerinin nasıl elimineedebileceği üzerinde duralabilir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpor Bilimleri,PsikolojiBİLİŞSEL YORGUNLUĞUN EGZERSİZ VE SPOR PERFORMANSINA ETKİLERİArticle18113236208210.33689/spormetre.620619