Çetin, AliYeşilbaş, Betül2024-12-242024-12-242024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLlBnE_V_41ar_I3m7JatH77A61kFrzO6nwU75Suw_f_uhttps://hdl.handle.net/20.500.12604/3721Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim DalıGelecek nesilleri yetiştiren öğretmenlerin her alanda donanımlı bireyler olarak yetişmesi gerekmektedir. Özellikle de bilimle iç içe olan ve sürekli araştıran, eleştiren, sorgulayan ve yeni çözümler üreten fen bilgisi öğretmenlerinin bu konuya daha özenli yaklaşması önemlidir. Bunlar dikkate alındığında araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme eğilimi ile ilişkilendirilip çeşitli değişkenlerce incelenmesidir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Çalışmanın evrenini, Türkiye'de Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören tüm fen bilgisi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise; 2023-2024 yılları arasında Siirt, Dicle ve RTE Üniversitelerinde öğrenim gören her düzeydeki 290 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan ölçekler; Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği' dir. Ölçeklerden 8'i kayıp olmak üzere 290 veri elde edilmiştir. Verilerin basıklık ve çarpıklık değerlerine, KMO and Barlett's Test değerine ve Levene's Test değerlerine bakılmıştır. Yapılan analizler sonucu edinilen bulgulara göre, duygusal zekânın kadınlar lehine .41 Cohen d değeri ile orta düzeyde bir etkiye sahip olduğu, merakın hem üniversite ve hem de sınıf, esnekliğin ise sadece sınıf üzerinde küçük bir etkiye sahip olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, girişimcilik ve eğilimlerin yüksek düzeyde ortalamalara sahip olduğu ve aralarında pozitif yönlü korelasyon olduğu sonucuna varılmıştır. Literatürde, elde edilen bulgularla hem benzerlik hem de farklılık gösteren çalışmalara rastlanmıştır. Gelecekteki araştırmacılar elde edilen bulgulara göre duygusal zekâ alt boyutunun neden kadın adaylar için orta düzeyde anlamlı farklılık gösterdiğini araştırılabilir. Aynı zamanda " Duygusal Zekâ neden erkek adaylarda daha az ve arttırmak için ne yapılabilir?" Sorusuna cevap arayabilirler.Teachers who educate future generations need to be trained as well-equipped individuals in every field. It is important for science teachers, who are especially involved with science and constantly research, criticize, question and produce new solutions, to approach this issue more carefully. Considering these, the aim of the research is to examine the entrepreneurial characteristics of science teacher candidates by correlating them with creative thinking and critical thinking tendencies and by examining them in terms of various variables. The research model is a screening model from quantitative research methods. The universe of the study consists of all science teacher candidates studying in the Science Education program in Turkey. The sample of the study consists of 290 teacher candidates at all levels studying at Siirt, Dicle and RTE Universities between the years 2023-2024. The scales used in the study are the Entrepreneurship Scale for Teacher Candidates, the Critical Thinking Tendencies Scale and the Marmara Creative Thinking Tendency Scale. 290 data were obtained from the scales, 8 of which were missing. The data's kurtosis and skewness values, KMO and Bartlett's Test values and Levene's Test values were examined. According to the findings obtained as a result of the analyses, it was found that emotional intelligence had a medium-level effect in favor of women with a Cohen d value of .41, curiosity had a small effect on both university and class, and flexibility had a small effect only on class. As a result of the research, it was concluded that entrepreneurship and tendencies had high-level averages and there was a positive correlation between them. In the literature, studies that were both similar and different from the findings obtained were found. Future researchers can investigate why the emotional intelligence sub-dimension showed a medium-level significant difference for female candidates according to the findings obtained. At the same time, they can seek an answer to the question "Why is Emotional Intelligence lower in male candidates and what can be done to increase it?"trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingFen bilgisi öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme eğilimleriyle ilişkilendirilmesiAssociating entrepreneurship characteristics of science teacher candidates with creative thinking and critical thinking tendenciesMaster Thesis186903565